Afgelopen week werd op de Amsterdamse Weesperzijde een pakketbezorger van UPS, die aan het laden en lossen was, in de boeien geslagen. De bezorger zou meerdere keren niet naar de handhavers hebben geluisterd. Was dit terecht of is er meer aan de hand?
Het is niet de eerste keer dat een bezorger zijn ontheffing misbruikt om op de stoep te parkeren of midden op straat stil te staan. Op de sociale media maken veel mensen zich druk over bezorgers die werkzaam zijn voor Albert Heijn, UPS, DHL en PostNL en voor onveilige situaties zorgen. De reactie lopen uiteen van: “Laat die bezorger zijn werk doen” tot “Neem de pakketbezorgers hun ontheffing af”.
Ga het regelen in de woonbuurt zelf
De bewoners van de Weesperzijde vragen al enige tijd om meer laad- en losplekken. De autoluwe ambities maken het de bezorgers er allemaal niet makkelijker op. Als de gemeente bij de autoluwe plannen niet vooraf nadenkt over buurtlogistiek dan staan straks de stoepen vol met bestelauto’s, wordt de lucht nooit schoon, is het niet veilig om buiten te spelen en geeft bezorgen stress.
Voor de Utrechtse nieuwbouwwijk Merwede is vooraf nagedacht over buurtlogistiek. Om de woonstraten zelf autoluw te houden, komen er stadslogistieke hubs voor parkeren en distributie bij het Merwedekanaal, dicht tegen de stadsboulevards aan. Er komen voorzieningen voor levering met vrachtfietsen. Digitale handhaving zorgt voor veilige en prettige woonstraten. Vanuit centrale inpandige mobiliteitshubs met ‘pakketmuren’ worden bewoners en ondernemers beleverd. Of, aan de voordeur met bezorgrobots, vrachtfietsen en kleine elektrische voertuigen.
Het past niet meer in de straat
Bezorgen moeten de pakketbezorgers samen doen. Geen enkele consument wil tien pakketbezorgers aan de deur. Ook niet voor levensmiddelen. Het past echt niet meer in de straat. Het moet slimmer en met heel veel minder (en veel kleinere) voertuigen. Kijk eens verder dan de NPS van individuele bestelklanten en ga in gesprek met alle mensen in mijn buurt. Wat vinden zij van een duurzame thuisbezorging? Zoals we het nu met elkaar regelen is onhoudbaar.
Bereikbaarheid in binnensteden is niet vanzelfsprekend
Korte lontjes passen niet in het drukke verkeer; niet in de binnenstad en ook niet in de woonwijk. In bedrijven waar met veel bezorgers wordt gewerkt, is men onderweg vaak afhankelijk van informatie over de bezorgadressen en de logistieke planning. Gelukkig nemen steeds meer bezorgbedrijven hun verantwoordelijk voor het goed opleiden en coachen van hun bezorgers.
Voor de UPS-bezorger zal het wel met een sisser aflopen. Zijn arrestatie is in elk geval een wake-up call voor de bezorgbedrijven. Bereikbaarheid in steden is niet meer vanzelfsprekend. Wen er maar aan.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro