Amsterdamse Buren helpen mee met de pakketbezorging tijdens kerst

De komende kerstperiode gaan Amsterdamse buurtgenoten DHL helpen met het bezorgen van alle pakketten. DHL gaat samenwerken met de social start-up Homerr. Homerr biedt een onafhankelijk buurtafhaalpunten aan waar klanten hun pakketje rechtstreeks naartoe kunnen laten sturen.

Dit zijn naast winkels, ook buren, die tegen vergoeding pakketjes aannemen voor de buurt. Hierdoor kunnen bestellingen altijd vlak in de buurt opgehaald worden op een tijdstip dat het de consument uitkomt, ook ver na kantooruren.

Homerr: Een netwerk van buurtgenoten

Buren kunnen door middel van een app aangeven dat ze bereid zijn om tegen een kleine vergoeding pakketjes te ontvangen voor buurtgenoten. Daarnaast kunnen ook lokale retailers, zoals bijvoorbeeld een kapsalon of een koffiebar, zich aansluiten bij het netwerk. Homerr heeft met meer dan 300 punten in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht het grootste buren afhaalnetwerk van Nederland.

Amsterdamse ‘Homerrs’ gaan DHL helpen bij het verwerken van de steeds maar toenemende stroom van pakketjes. Dat doen zij door zich beschikbaar te stellen als buurtafhaalpunt, waar consumenten uit de buurt hun pakketje kunnen laten afleveren. Consumenten die gebruik willen maken van de service kunnen deze ‘Homerrs’ selecteren in het bestelproces bij de bij DHL aangesloten webshops.

Snelgroeiend netwerk

Inmiddels staan er al zo'n 300 Homerrs en HomerrPoints in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag klaar om consumenten te helpen met het aannemen van pakketjes. Vorige maand hebben er duizenden consumenten gebruik gemaakt van het netwerk. Ze verwachten in december zelfs een verdubbeling van het aantal gebruikers. Begin 2018 starten ze met de verdere uitrol naar steden als: Eindhoven, Tilburg, Almere, Groningen, Breda, Nijmegen, Leiden en Maastricht. 

Succesvolle samenwerkingen

Homerr heeft momenteel verschillende samenwerkingen lopen, waaronder met DPD. Binnen deze samenwerking maakt DPD gebruik van het Homerr netwerk om hun eigen servicepoint netwerk te versterken door met name ook in de avonduren een netwerk aan hun klanten aan te kunnen bieden. Uit de resultaten blijkt dat een zeer groot gedeelte van de mensen in de pilot gebieden (groot stedelijk) na kantooruren hun pakketjes ophalen.

Homerrs stellen hun huis ter beschikking als buurtafhaalpunt. Een van die Homerrs is Mevrouw  de Vreeze:

“Ik vind het leuk om mijn buren te ontzorgen, door een paar dagen in de week beschikbaar te zijn om hun pakketjes te ontvangen en af te geven. Zelf vind ik het altijd frustrerend om wanneer ik niet thuis ben mijn pakketje ver weg op te moeten halen bij een postkantoor dat na 18uur dicht is. Of dat het pakketje is bezorgd bij een buurman die eigenlijk dat helemaal niet wilde ontvangen.

Door Homerr heb ik altijd de keuze om in de buurt mijn pakketje te laten bezorgen en kan ik het zelf ophalen wanneer ik het wil na mijn werk. Daarom doe ik er zelf ook aan mee. Wanneer ik thuis ben kunnen mensen het bij mij ophalen. En op de dagen dat ik werk en toch iets bestel, dan kan ik het bij een andere Homerr laten bezorgen en ophalen. Daarmee weet ik zeker dat ik een buurman inschakel die het prima vindt om mijn pakketje te ontvangen.

Een leuke meevaller is dat je een kleine vergoeding krijgt voor elk pakketje dat je voor je buren in ontvangst neemt. Aan het eind van het jaar doen we daar iets leuks van met het gezin”.

Pakketbezorging onder druk
De enorme groei van online shoppen zorgt voor drukte in ‘last mile delivery’. Bij meer dan 90% van de consumenten dat online bestellingen doet gaat een levering jaarlijks een keer mis. 85% ervaart dit als redelijk tot zeer problematisch, zo blijkt uit onderzoek van Scherper onder ruim 1.000 respondenten in stedelijke gebieden. Homerr biedt een oplossing voor dit bezorgprobleem, door de controle terug te geven aan de consument. Door Homerr kunnen bestellingen altijd vlak in de buurt opgehaald worden op een tijdstip dat het de consument uitkomt, ook ver na kantooruren.

 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO