Amsterdam scherpt het beleid voor zwaar vrachtverkeer in de binnenstad aan. Dit omdat bruggen en kades leiden onder de zware last. Bruggen en kades werden ontworpen in de tijd van paard en wagen. En die waren heel wat lichter. De hoogste tijd om verder na te denken over goederenvervoer over het water.
De kademuren en grachten van Amsterdam behoren tot het nationaal erfgoed. Met die kademuren moet je dus voorzichtig zijn. Zware vrachtwagens, meer dan 7,5 ton, passen daar niet meer bij. Een strenger ontheffingenbeleid zorgt voor minder afgegeven ontheffingen.
Strenger beleid, privileges voor elektrisch
In 1996 werd er al een 7,5 ton zone ingesteld om de binnenstad en de bewoners te beschermen tegen de overlast van zwaar vrachtverkeer. Tegelijkertijd werden er vrachtroutes vastgesteld waar deze wagens dan wél mochten rijden. De stad moet immers ook bevoorraad worden. Voor noodzakelijk zwaar verkeer geldt een ontheffingenbeleid. Nu is het beleid nóg verder aangescherpt.
- Voertuigen van 45 ton of zwaarder krijgen alleen nog een tijdelijke ontheffing voor de duur van de uit te voeren (bouw)activiteit en alleen voor een bepaalde route.
- De duur van de ontheffingen wordt teruggebracht van 2 naar 1 jaar. Hierdoor is een eventuele nieuwe aanscherping van het ontheffingenbeleid op korte termijn een optie.
- Alle voertuigen moeten aan de milieuzone-norm voldoen.
- Om het rijden met elektrische voertuigen te stimuleren is er in Amsterdam een privilegebeleid. Elektrische voertuigen hoeven niet te voldoen aan het lengtecriterium en er hoeft niet te worden aangetoond dat er noodzaak is om met dit voertuig in de 7,5 ton zone te rijden.
Alle huidige ontheffingen lopen af per 1 oktober 2018. Binnenkort kunnen er nieuwe ontheffingen worden aangevraagd. De gemeente Amsterdam komt binnenkort met nadere informatie.
Venetië van het noorden
Aan elk tijdperk komt een eind, stelt de gemeente Amsterdam. Paard en wagen zijn passé, maar wellicht komen er weer nieuwe kansen voor de aloude trekschuit. Trekschuiten waren schepen met goederen die werden getrokken door paarden. Amsterdam denkt na over mogelijkheden voor goederenvervoer over het water. Verschillende ondernemers zijn al bezig met nieuwe concepten om met dekschuiten in combinatie met lichte elektrische vrachtvoertuigen een deel van de stadslogistieke markt te heroveren voor onder meer bouwlogistiek en afval over water.
EVOFenedex is teleurgesteld
EVOFenedex reageert teleurgesteld. Het besluit om vrachtauto’s van tien meter of langer niet toe te staan doet geen recht aan de technische ontwikkelingen die voertuigen hebben meegemaakt, aldus EVOFenedex. Tegenwoordig kunnen voertuigen met een lengte van 14,5 meter met meesturende assen beter manoeuvreren dan voertuigen van 10 meter met starre assen. Op basis van efficiency (minder voertuigen en meer lading per rit) en luchtkwaliteit (minder uitstoot) had de gemeente Amsterdam dit moeten omarmen. Zij zijn dan ook teleurgesteld dat deze beperking in het nieuwe beleid overeind is gebleven.
Bron: gemeente Amsterdam en EVOFenedex
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Ik zag graag dat de veiligheid voor de medeweggebruikers ook mee genomen zou worden.
Eerst de euro norm schonere vrachtwagens
Wat heel veel geld heeft gekost
Nu weer de 7.5 ton
We hebben zelf vrachtwagen hoogwerkers waar mee we elk dag in Amsterdam mee rond rijden en werken
Die zijn iets zwaarder dan 7.5 ton
Omdat we veel materiaal mee moeten nemen
Lichter gaat echt niet
Nu weer worden we op kosten gejaagd
Om te voldoen aan de nieuw eisen van de stad Amsterdam
Dit was is 2009 ook al zo met de euro norm
En nu met de 7.5 ton
Dit gaan we niet trekken kost ons weer tonnen
Om in nieuw materiaal te investeren
Dit kunnen we niet door berekenen Aan onze klant
Waar moeten we zijn voor
Subsidie
Of iets dergelijks