Amsterdam pakt stoepparkeren aan

Op de lijst van grootste ergernissen onder Amsterdammers prijken auto's en bestelbusjes die op de stoep geparkeerd staan hoog. Helaas verdwijnt deze overlast niet vanzelf met het huidige systeem van ontheffingen. Vrijwel iedereen kan die aanvragen. Daarom introduceert de wethouder verkeer in Amsterdam een aangepaste aanpak.

RVV-ontheffingen

In de beleidsregels voor RVV-ontheffingen uit 2020 staat omschreven waarvoor een RVV-ontheffing wordt verleend, zoals bij calamiteiten, directe verbondenheid aan uit te voeren werkzaamheden, levering van zware goederen of verse producten en bij verhuizingen. 

Ongeveer 10.000 voertuigen hebben een gemeentelijke RVV-ontheffing voor de hele stad met een geldigheidsduur van 2 jaar. Daarnaast zijn er 3.000 locatiegebonden ontheffingen die in 2023 op enig moment geldig waren. Verder zijn er 5.500 RVV dag- en jaarontheffingen voor zwaar verkeer uitgegeven. De kosten voor een stadsbrede ontheffing bedragen € 259,20 en zijn 2 jaar geldig, terwijl elektrisch goederenvervoer en elektrische verhuiswagens gratis een e-RVV kunnen verkrijgen.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verleent daarnaast landelijke ontheffingen aan bedrijven zoals Liander, Post NL en openbaar vervoerbedrijven, die in heel Nederland geldig zijn. De Gemeente Amsterdam heeft geen controle over de landelijke RVV-ontheffingen, wat betekent dat deze bovenop de ruim 18.000 RVV-ontheffingen van de gemeente zelf komen. Zeker de helft van het bestelverkeer heeft een RVV-ontheffing. Geen wonder dat de stoepen vol staan met bestelbusjes.

Onduidelijkheid en Onbekendheid

De wethouder vindt dat even stilstaan op de stoep, bedoeld voor het uitvoeren van werkzaamheden, soms wordt gezien als een vrijbrief voor langdurig (onbetaald) parkeren. De ontheffing wordt dan beschouwd als het recht om bepaalde verkeersregels te negeren, in plaats van een recht om gedurende een zeer beperkte tijd af te wijken.

Onduidelijkheid en onbekendheid met de regels en voorwaarden spelen hierbij een rol. De gemeente brengt daarom eerst in kaart waar en hoe ze beter kan communiceren over wat wel en niet mogelijk is op basis van de ontheffingen, met als doel het handhaven van deze regels te vergemakkelijken.

Sinds de zomer van 2023 worden aanvragen voor RVV-ontheffingen voor pakketbezorging, die vaak overlast veroorzaken op stoepen en fietspaden, niet meer geaccepteerd. Deze maatregel, die gedurende 2 jaar wordt gehandhaafd, moet leiden tot een geleidelijke afname van het aantal RVV-ontheffingen en daarmee naar verwachting ook van de overlast.

Hoewel het een kwestie van lange adem is, markeert dit een eerste stap van de gemeente Amsterdam in de aanpak van RVV-ontheffingen en daarmee het maken van meer ruimte voor de voetganger.

Walther Ploos van Amstel.

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro