De bouwsector is de crisis voorbij, er zijn volop bouwprojecten, echter materiaal en mensen worden een schaarste. Daarnaast zijn veel bouwprojecten in stedelijk gebied. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er toch op tijd, efficiënt, zonder te veel hinder gebouwd kan worden. Welke rol speelt bouwlogistiek hierin en hoe duurzaam is het?
Tijdens het congres op 30 oktober 2018 hoort u uit eerste hand over het hoe en waarom van duurzame bouwlogistiek. Duurzaam in de zin van minder emissies, maar ook duurzaam in de zin van hoe ziet de toekomst van bouwlogistiek eruit, wat is mogelijk en realiseerbaar?
4C Control Tower toepassingen voor bouwlogistiek
Tijdens het congres worden de resultaten gepresenteerd van het project ‘4C Control Tower toepassingen voor bouwlogistiek‘. Nieuwe concepten voor bedrijfsoverstijgende ketenregie en distributie zijn onderzocht en toegepast in nieuwe proeftuinen. Verder wordt er een 4C control tower in de praktijk toegepast en BIM (een geïntegreerde database met alle informatiecomponenten behorend bij een bouwwerk) wordt gekoppeld aan logistieke informatie en rekenmodellen.
Partners in dit project zijn: TNO, TU Delft, Universiteit Twente, Hogeschool Utrecht, Hogeschool van Amsterdam, Volker Wessels, Dura Vermeer, Waal Bouw, Van Wijnen, Scholtens Groep, Transport logistiek Nederland en Bouwend Nederland
Proeftuinen
Een van de proeftuinen in het Dura Vermeer project het Noordgebouw in Utrecht. Hier moeten de aan- en afvoer sluiten als een bus. Vracht die door ruimtegebrek direct op zijn plaats moet worden gehesen, maar wel zo dat de je niet de hijskraan van de buren in de weg zit. Boven het spoor bouwen, alléén tijdens zeldzame treinvrije periodes. En, alle bouwradio’s moeten na 16.00 uur uit voor minder geluidsoverlast. Bart Pigge, projectleider van DuraVermeer bij de bouw van het multi-functionele Noordgebouw naast Utrecht CS, weet genoeg voorbeelden van ‘bouwen zonder overlast’.
Op BouwendNederland meldt Bart: “Het is elke dag weer dat puzzeltje maken en kijken hoe je dingen voor elkaar krijgt. Het was nog complexer dan we van tevoren dachten.” Het werk wordt daarbij extra moeilijk gemaakt door de huidige verhitte marktsituatie en de moeite om mensen en materialen te vinden. “Het is op dit moment heel erg druk in de bouw. Partijen hebben de grootste moeite om alles op het juiste moment op de juiste plek te krijgen. En op het moment dat dit wel lukt, is opschalen heel erg lastig omdat je bij een project als dit beperkt wordt door je omgeving. Je kan hier niet even een kraan bij plaatsen voor het sneller dichtmaken van het casco of versneld meer vloeren storten. Je bouwt op een postzegel, dus dan zit je snel iemand anders in de weg.”
Bart Pigge: “Dat betekent dat je over het gebruik van de beperkte ruimte ook moet afstemmen met die andere aannemers. De zoete inval bestaat dan niet. De logistiek moet van A tot Z zijn ingepland. Iedere vracht moet zijn aangemeld en direct met de kraan naar zijn plek worden gehesen.” Dat er gaandeweg de bouw nog flinke wijzigingen kwamen in het ontwerp maakte het allemaal nog een graadje moeilijker.
Te gast bij TLN in Zoetermeer
Agenda: Deze volgt binnenkort
Doelgroep: aannemers, opdrachtgevers, omgevingsmanagers, leveranciers en logistiek dienstverleners in bouwlogistiek.
Locatie: Transport en Logistiek Nederland, Zoetermeer
Om 14:00 uur start het congres (inloop vanaf 13:30) en om 17:30 sluiten we af met een netwerkborrel.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO