Albert Heijn neemt deel aan de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek met als ambitie emissievrije stadslogistiek in 2025. Dit betekent dat alle bestelvoertuigen voor thuisbezorging in 2025 in de binnensteden emmissievrij zijn.
Zero emissie bestelauto's
Richard Leveling, manager Projects & Innovations Delivery bij Albert Heijn vertelt tegen Natuur en Milieu over de ontwikkeling naar zero emissie thuisbezorging: “Steeds meer klanten laten hun boodschappen thuisbezorgen. Wij willen dit graag doen met een zo klein mogelijke impact op het milieu. Ook voor onze omgeving is het milieu een belangrijk thema.
In maart 2017 besloten we om in Amsterdam te starten met elektrisch rijden. We zijn heel pragmatisch begonnen. Zo was de mogelijkheid om elektrische wagens op te laden een voorwaarde toen we onze nieuwe overslaglocatie in Amsterdam zochten. We wilden met krachtstroom een flink aantal wagens tegelijk kunnen laden. We hebben hierbij advies ingewonnen, en afgelopen december hebben we een tender uitgeschreven voor de laadinfrastructuur bij ons pand. Een tender doen is slim, want er zijn veel prijsverschillen tussen aanbieders.”
Richard Leveling: “Op basis van de gemiddelde afstand die een bezorger per dag aflegt, zo’n 80 kilometer, hebben we een plan gemaakt voor het opladen en rijden. Tussentijds laden doet de efficiency van de planning van bezorgingen teniet. We wisten dus dat de auto’s vooral ’s nachts moesten opladen en dat ze daarom een grote accucapaciteit moesten hebben.”
Eigen voertuigen
Albert Heijn wilde niet wachten op producenten van elektrische bestelauto's en is zelf begonnen met bestelauto’s om te laten bouwen in samenwerking met Orten Electric.
Een accupakket weegt al 750 kilo. Albert Heijn wil geen concessies doen aan het laadvermogen van het bestelvoertuig. Bezorgers met een C-rijbewijs zijn lastig te vinden. Daarvoor is de geplande ontheffing voor het B-rijbewijs tot 4,25 ton nodig (verwacht in november 2018).
Rijgedrag
Richard Leveling tegen Natuur en Milieu: “Boodschappen bezorgen betekent veel stops maken, en elektrische wagens zijn daar perfect voor. Ze rijden ook heel lekker. De ervaring leert wel dat die wagens waanzinnig snel optrekken, en je wilt niet dat een bezorger met een noodgang langs de Amsterdamse grachten scheurt. Daarom zijn we bezig om het vermogen terug te schroeven. Dat is een stuk veiliger.”
Bron: Natuur en Milieu
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro