'Ik rotzooi maar een beetje aan', zei Karel Appel tegen journalist Jan Vrijman en fotograaf Ed van der Elsken in 1955. 'Ik leg het er tegenwoordig flink dik op. Ik smijt de verf er met kwasten en plamuurmessen en blote handen tegenaan. Ik gooi d’r soms hele potten tegelijk op.' Tja ... 'De wrakke staat van veel concepten op het gebied van management en organisatie verdient (...) verbetering', zegt prof. Willem Mastenbroek, 'OK, we rommelen maar wat aan, maar het ene gerommel blijkt toch beter te werken dan het andere.'*
Karel Appel zegt het, Willem Mastenbroek zegt het. Eigenlijk is het al lang een Groot Gemeenschappelijk Geheim: we dóen maar wat. Meestal rommelen we maar een beetje. En wie vaker op dezelfde manier aanrommelt, ontdekt op een gegeven moment wel een soort patroon, een ritme,...
je column is me uit het hart gegrepen.
Over "maar wat aanrommelen". . . kijk even hier
http://www.youtube.com/watch?v=rrkrvAUbU9Y
even de *%&$^#^% reclame uitzitten. Zeer interessant en tevens goed voor je Engels
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
met name de stelling dat je 'in alles halverwege moet durven te zijn om te besluiten, en vervolgens je omgeving enthousiast te maken", komt wat mij betreft overeen met de realiteit. Pas dan gaat een initiatief echt leven, en heeft het kans van slagen. Dus de angst voorbij, kansen inschatten en vervolgens aanpakken!
Groet, Eline Ruinemans
Berkumstede
Dat heet managen. Managen betekent in mijn ogen ervoor te zorgen dat het zakelijk proces beheersbaar blijft. De 80/20 regel is daarbij van toepassing. 80% van alle activiteiten is standaard en vraagt wellicht 20% van onze inzet (dat kun je dus heel goed organiseren en controleren), terwijl 20% van alle activiteiten niet standaard is en mogelijk 80% van onze tijd in beslag neemt (de percentages dienen uiteraard als voorbeeld). Om goed met deze 20% om te kunnen gaan is flexibiliteit of aanpassingsvermogen noodzakelijk (Darwin). Daarnaast kan tijd onze vriend zijn: sommige problemen lossen zich namelijk in de tijd vanzelf op, maar je moet wel weten welke problemen daadwerkelijk aandacht en inzet behoeven.
Efficiency, effectiviteit en productiviteit gaan hand in hand, maar dat moet je wel kunnen meten en sturen en dat vergt het nodige van een organisatie (mensen en systemen). Een 'aanrommel' organisatie moet over goed in het business proces ingevoerde (ervaren) mensen beschikken, anders wordt het alsnog letterlijk en figuurlijk een zootje (met ontevreden klanten als resultaat)! ''Intelligente'' systemen (analytics) kunnen een belangrijke rol spelen in het beheersbaar en kosten & opbrengsten efficient / effectief runnen van een onderneming.
Dus 'aanrommelen' moet wel genuanceerd geinterpreteerd worden.