- Inleiding
- Waar blijven de bean counters
- Issue 1: Hoge ICT kosten
- Issue 2: Wat zijn de ICT-produkten van de organisatie?
- Issue 3: Transfer Pricing van ICT
- Issue 4: Taalverschillen
- Issue 5: Het bijhouden van hard- en software
- Oplossingsrichtingen
- Besturingsmodel, productdefinities en ....
- Management informatie
- Expliciet maken van klant-leveranciers relaties
- ICT kosten doorbelasting
- ICT Asset Management
- Opleiding en training
- Tot slot
Inleiding
Het was u misschien al opgevallen: in de afgelopen jaren zijn de investeringen in ICT exponentieel gestegen. De (interne) omzet van ICT afdelingen van grotere ondernemingen, en tevens van zelfstandige ICT bedrijven neemt evenredig toe. En wat iedereen ook al wist van organisaties in een pioniersomgeving: financieel-economische sturing krijgt hier gee...
Zeer goed artikel, hoop nog meer van je te lezen.
groeten.
G.Perik
Het is van belang om hierin onderscheid te maken tussen operationele kosten en bedrijfskritische investeringen. Te vaak wordt namelijk slechts gekeken naar de beheerskosten.
De afhankelijkheid van ICT wordt steeds groter. De eisen die door een organisatie gesteld worden aan de continuiteit brengt met zich mee dat er vanuit strategisch oogpunt geinvesteerd zal moeten worden. Ik pleit dan ook voor (financiele) risico-analyse en een deugdelijke capaciteitsplanning.
Gebruikerslicenties zijn wat dat betreft net zo relevant als de stoel van waaruit diezelfde gebruiker zijn toepassing bedient.
Ik vind het echter zonde dat het oude beeld van de thechneut die geen gevoel voor het kosten aspect nog steeds leeft.
De laatste jaren kom ik veel ICT'ers tegen die oog hebben voor de kosten/ baten kant van hun handelen.
Andre Ruiter
INQA