Eerste stappen om innovatief de crisis te overwinnen

Ook afgelopen week was het weer in het nieuws: Nederland blijft achter op de rest van de wereld als het gaat om innovatie en duurzaamheid. Op verschillende (bouw)congressen waar ik vorige maand deel nam popte ditzelfde thema telkens weer op. Er werd gesproken over crisis, noodzaak om te veranderen, nieuwe vormen van samenwerken en innovatiekansen.

Fascinerend vond ik het feit dat er verschillende presentaties waren van bedrijven die het momenteel heel erg goed doen, ondanks (of dankzij?) de crisis. Door te (blijven) innoveren. Eén van hen beleefd in 2013 het beste jaar van hun 15-jarig bestaan! Best indrukwekkend. Dus het kan wél.

Als ik dan tijdens de pauzes het gesprek opende bij de koffie over dit onderwerp, zag ik regelmatig glazige blikken en bespeurde een onderhuidse vermoeidheid of ...

Edith de Wit
Beste Joyce,

Bedankt voor je interessante artikel en goed om te zien dat je het unieke menselijke vermogen om creatief te zijn en verhalen te vertellen (dromen en nachtmerries) inzet om mensen te prikkelen en aan te zetten tot innovatie. In mijn ogen is storytelling een van de beste manieren om zowel zichtbaar te krijgen waarom een organisatie staat waar hij staat (hoe zijn we in deze 'shit' terechtgekomen?) en welke nieuwe stappen (lees: innovatie) nodig zijn om weer in beweging te komen. Het toedienen van 'pain' (de huidige vervelende situatie) en 'pleasure' (het aantrekkelijke toekomstperspectief) met behulp van verhalen, om verandering te stand te brengen. Ben wel benieuwd naar je ervaringen met het 'softe' storytelling in de nuchtere bouwbranche, dus blijf je volgen.
Marcel Wiedenbrugge
Innoveren betekent voor mij open staan voor elkaar, elkaar bewust willen helpen, elkaar versterken, werken aan gezamenlijke doelen en ook het samen delen in de behaalde resultaten.

Het betekent ook je kwestbaar (feitelijk sterk) durven opstellen. Niet alle ideeen of suggesties hoeven direct goed te zijn, maar het feit dat jij of de klant het initiatief nemen om met nieuwe ideeen of voorstellen te komen moet per definitie gewaardeerd worden. Daar moet je overigens wel beleid voor ontwikkelen en uiteraard moet deze mentaliteit wel door het management gedragen en gestimuleerd worden.

Marcel Wiedenbrugge
www.wcmconsult.com

Meer over Crisismanagement