Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
En, ja, als het maar hard genoeg waait kan bijna alles vliegen. Behalve dan natuurlijk die brandkast waar het Businessplan in is opgeborgen. Als het briefje met de combinatie niet óók is weggewaaid, kun je zeggen "maar gelukkig hebben we de foto nog".
Maar nou NIET de domheid uithalen om het plan ongewijzigd gewoon weer uit te gaan voeren . . . . .
Ik denk dat er héél veel bedrijven zijn die nu hun knopen moeten gaan tellen. Zoals mobile-point bijvoorbeeld. Mooi stuk gratis publiciteit in het AD over een pocketprojector (pocket beamer) iets groter dan een pakje sigaretten. Wil ik natuurlijk onmiddelloos hebben. Geen gesleep meer met een Laptop die natuurlijk gejat wordt als je even iemand de weg wijst. Even checken of het ding ook PowerPointjes kan afdraaien. FF belle dus.
Maar dat gaat ZO maar niet: geen telefoon. Wel een dealerlijst. Nou, ik heb ze ALLEMAAL aan de telefoon gehad. Niemand wist van het bestaan van het ding. "Maar u staat op de dealerlijst van mobile-Point".
Uh . . ., oh ja?
Kijk, Mobile-Point.nl, je kan die dranghekken voor de deur wel weer weghalen als je de 1 miljoenste seconde waarbij de "heb" erin schiet bij potentiële kopers op deze hoog professionele manier verpest.
Nou, ja, ik wil em natuurlijk TOCH hebben, maar dan ga ik wel weer naar Correct Business Center en weden dat ze een alternatief hebben?
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
www.changeenhancement.nl
Weer eens een positieve benadering. Juist we moeten denken in mogelijkheden en niet wat niet kan.
Dus we trekken de extra jas aan voor het gure weer en zetten de neus op vooruit en terug.
bedankt en een nog beter 2009 gewenst.
Hans Claassen
Int. Business Trainer
www.aic-benelux.com
Mogen we dan niks zeggen over de "crisis". Ja natuurlijk mag dat wel. Als er iets aan de hand is dan mag dat aandacht hebben. Het grote probleem is inmiddels alleen dat we niet meer weten wat er aan de hand is. Oorzaak en gevolg zijn volledig zoek. En ik vind dat doodeng! Het wordt maar weer duidelijk wat massa-hysterie kan doen.
Wat allemaal begon in de financiele wereld over de oceaan, wat serieuze shit was, blijkt zonder dat daar vaak rede voor is volledig over te slaan naar alle continenten. Dat geeft enerzijds aan wat globalisering doet. Het laat zien hoezeer we connected zijn. Het zei zo. Je kunt dat een nadeel noemen, het is toch ook een enorm voordeel dat je overal zaken kunt doen dus het is een nadeel bij een groot voordeel wat mij betreft. Maar waarom, vertel me waarom, heeft iedereen nu opeens zo sterk de behoefte om alles werkelijk alles te koppelen aan de kredietcrisis. Ik hoor inmiddels mensen die nauwelijks begrijpen wat een kredietcrisis is, die niet ontslagen zijn, niet een bedrijf hebben wat op springen staat laat staan dat ze op wat voor manier dan ook maar financieel getroffen zijn of zullen worden zeggen "dat ze maar voorzichtiger gaan doen want je weet maar nooit met die crisis".
Ongelooflijk. Maar begrijpelijk. De media grijpen werkelijk alles aan om met vette koppen te berichten over de effecten van de crisis. Nogmaals: er is echt wel wat aan de hand. Maar niet zelden gaat het om branches waar al jaren shit was. Waar struisvogelpolitiek werd bedreven. Neem de automobielbranche. Dus daar hoeft maar iets te gebeuren en bedrijven vallen om. En misschien is dat maar goed. Ik vind het heel vervelend voor degene die het treft maar wat niet levensvatbaar meer is of waar niemand is die het bedrijf weer gezond wil maken: kappen ermee!
Maar liever hoor ik: de handen uit de mouwen. Ik kan genieten van de ondernemers die niet zeuren en keihard doorwerken. Die snappen dat tijdelijk de broekriem aangehaald moet worden (so what met al onze welvaart), die snappen dat er altijd gegeten zal blijven worden, mensen auto blijven rijden maar wat langer in dezelfde auto en het mooiste: zij die snappen dat een crisis ook kansen biedt. En die daar gebruik van maken.
Dus ik zeg ook over de crisis: het moet potverdorie maar eens afgelopen zijn!