Crisis is een feit. Hoe nu verder?

Crisis is een feit. Hoe nu verder?
De crisis is een feit. De overheid steggelt met een crisisaanpak. Daar moeten de ondernemingen het op korte termijn niet van hebben. Wie de kranten erop na leest, ontkomt er niet aan dat bezuinigingen de boventoon voeren. Ook wordt er meer ingezet op sales. De klassieke aanpak. Red je het daarmee? Deze crisis is immers een dominosteen-effect. Als je klant het moeilijk heeft en minder afneemt, krijg jij het ook moeilijk. Klassiek is dan ook het landjepiksyndroom: Bij wie betrekt de klant nog meer? Kunnen we daar gebied veroveren?
De traditionele oplossing
De traditionele oplossing ten tijde van crisis is dat een bedrijf door omzet verlies de noodzaak voelt om te handelen. Vervolgens maakt hij een analyse van de oorzaken (klanten nemen minder af). De volgen...


Corné van Lammeren
De huidige crisis komt deels door emotie en wordt de media versterkt.
Maar de banken hebben geen lef meer. De rente bij de Europese bank is erg laag maar toch zie je de rente op de hypotheekmarkt niet dalen.
De banken durven ook geen leningen aanbedrijven te geven, ook zijn deze verder goed gezond. Dit markt mijns inziens dat we in een neergaande spiraal terecht zijn gekomen.
Minister Bos kan als eigenaar van de ABM-AMRO het voortouw nemen en zorgen dat de rente voor hypotheken omlaag gaat. De andere banken zullen dan volgen. Het wordt dan ook goedkoper om de investeringsprojecten te financieren. Hierdoor wordt de woningbouwmarkt weer gestimuleerd.
Verder zal hij via de gemeentes een maximale grondprijs kunnen op leggen. Hierdoor worden de woningen goedkoper en betaalbaar voor onder andere de starters. Meer verkochten woningen zal het binnenlandse product stimuleren.

Meer over Klantgerichtheid