Creatieve destructie op grote schaal?
De grootste boekenzaak ter wereld, bezit tegenwoordig geen enkele boekwinkel. Het grootste vastgoedconcern is eigenaar van geen enkel pand. En wat te denken van het grootste filmhuis? Die heeft zelfs geen enkele bioscoop in haar bezit. Toch gaat het Amazon, Airbnb en Netflix al jarenlang voor de wind. Zelfs zonder enige activa op de balans!
Hoe is dat mogelijk?
Software is eating the world
Deze drie spelers, zijn als geen ander in staat, om bestaande bedrijfsmodellen naar hun hand te zetten. Zonder internet zou dit natuurlijk nooit mogelijk zijn geweest. Maar de software die men tegenwoordig gebruikt, is van doorslaggevend belang. Mede hierdoor kunnen vraag en aanbod, feilloos met elkaar gematcht worden. Dankzij IT vindt de gehele logistieke operatie...
En zo komen we op mijn punt. Software heeft een heel natuurlijke grens. Alles wat je niet kunt digitaliseren, kun je niet in computers stoppen en dan kun je er met software ook helemaal niets mee. Met andere woorden; Airbnb is een groot succes, maar zonder fysieke huizen en huiseigenaren is het niets waard. Terwijl andersom wel waarde bestaat en vooral: blijft bestaan. Misschien dat er morgen wel een nieuwe mogelijkheid ontstaat om vraag en aanbod op het gebied van huisverhuur te matchen...
Het blijft een bijzonder fenomeen hoe op sommig gebied sommige bedrijven in zo korte tijd zo dominant zijn geworden. Het beroemde en beruchte fenomeen "the winner takes it all" wordt door software tot grote hoogte opgestuwd. Maar laten we de grenzen van toepassing niet uit het oog verliezen (valt u ook niet op dat altijd dezelfde paar voorbeelden worden genoemd?) en bovendien pogen de negatieve effecten te verzachten.