Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Een van de basisboeken HRM dat wordt gebruikt voor het opzetten van een strategisch personeelsbeleid is " de praktijk van strategisch personeelsmanagement", Kouwenhoven , Van Hooft, Kluwer/NVP 1990 -13e oplage 2002. Dit boek geeft in een notedop weer wat de stappen zijn van een haalbaar en efficiënt personeelsmanagement binnen (elke??) organisatie.
Personeelsmanagement en strategie wordt hier concluderend aan elkaar gekoppeld door te vermelden dat " onze benadering is primair gericht op het realiseren van een strategische verankering en een praktische uitwerking van het personeelsmanagement".
De twee-eenheid strategie en haalbaarheid (lees:praktijk) zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Het begrip haalbaarheid wordt hierin vertaald als " praktijk" van het personeelsmanagement. Strategie wordt gezien als een historisch zich ontwikkelend concept waarop ondernemingen zich richten om te voldoen aan gestelde winstgroei of doelstelling.
Strategie wordt omgezet in een kritische succesfactor (KSF) waarbij personeelsmanagement een van groot belang is, naast andere zoals financiën en productinnovatie.
In het artikel worden strategie en personeelsbeleid/-management aan elkaar gekoppeld door een viertal expliciete factoren te noemen die het domein personeelsmanagement incorpereren. Ofwel resultaten geclusterd naar verantwoordelijkheden van de HR-functie. Bijdrage (het gewenste individuele of collectieve gedrag) , Samenstelling (de voornaamste kenmerken van hoe het personeelsbestand is opgebouwd), Competentie (de belangrijkste kwaliteit van medewerkers) , Betrokkenheid (de wijze waarop medewerkers zich gecommitteerd voelen). Deze 4 worden vervolgens in een conceptueel model gegoten en hieruit wordt in 5 punten conclusies voor de praktijk van de manager HRM getrokken.
In mijn optiek blijft het conceptuele model steken in schoonheid, en beantwoordt het niet aan mijn vraag hoe strategie zich expliciet ontwikkeld in de tijd in de drie organisaties (zie case studies) op longitudinaal gebied en de wijze waarop strategisch personeelsbeleid hierin zich aanpast, innoveert en/of incorpereert.
Het is wel interessant om te zien dat de getrokken conclusie voor de praktijk van de manager HRM dezelfde zijn als in veel andere artikels gericht op het verduidelijken van de plaats- en positiebepaling van het personeelsmanagement als kritische succesfactor in de uitwerking van een gekozen (al dan niet vanuit een ondernemersinstinct of cijfermodel vanuit een Raad van Bestuur) organisatiestrategie.
In mijn optiek is een strategie iets dat deels zichtbaar is, dus dessl in de praktijkuitoefening van personeelsmanagement. Strategisch personeelsbeleid is dus geen knippen en plakoefening, maar wordt voorafgegaan aan besluitvormingsfasen waarin in het laatste decennium een steeds strategischer rol is weggelegd voor de praktijk van personeelsmanagement. Het artikel draagt mijns inziens voornamelijk bij aan de rol en positie van (onderzoek naar) strategisch personeelsbeleid en -management en geeft door case study onderzoek inzicht in de verschillen hierbij in keuze van strategie en personeel.
Toegeveogde opmerking: het constante gebruik van aanhalingstekens in de tekst werkt afleidend , alsmede het gebruik van angelsaksische uitdrukkingen in plaats van gewoon Nederlands. Natuurlijk kent het vakgebied HRM voldoende Engelstalige literatuur. Een duidelijk taalgebruik versterkt de belangrijke factor die HRM is binnen strategisch personeelsbeleid en is als dusdanig aanbevelenswaardig.