Continu Verbeteren: Wat is jouw verhaal

Columns

Toen ik laatst een lezing gaf over continu verbeteren kreeg ik de vraag: Hoe houd ik mijn medewerkers betrokken bij continu verbeteren? Die vraag krijg ik wel vaker en komt met name als organisaties een tijd bezig zijn en de belangrijkste quick wins zijn gerealiseerd. Wat dan? Hoe zorgt een organisatie dan er voor dat het aantrekkelijk blijft voor de medewerkers om met continu verbeteren aan de slag te blijven? Ik ben van mening dat het een eigen verhaal moet worden van de medewerkers, een verhaal van zichzelf, maar hoe bereik je dat?

Alle niveau's daadwerkelijk betrokken

Het hele management vanaf de top tot naar de werkvloer moet betrokken zijn. Heldere en consequente communicatie naar medewerkers toe is hierbij essentieel. Toch merk ik met enige regelmaat dat continu verbeteren vooral ee...

Hans Snel
Dank voor jouw verhaal, Freek. Ik vind het herkenbaar. Geen opgelegd programma vanuit het management, maar wel als manager continu blijven faciliteren. Methodieken uit Agile en Scrum kunnen hierbij heel behulpzaam zijn. Binnen scrum nemen alle teamleden verantwoordelijkheid en selecteren ze als team de verbetervoorstellen die vandaag de grootste toegevoegde waarde bieden. Nieuwe ideeën worden geregistreerd en periodiek door het team gewogen. Met een voor iedereen toegankelijk planbord heeft iedereen een overzicht van het verbeterprogramma, de individuele projecten en de eigen taken. Ik heb hiermee goede ervaringen opgedaan. Nadat ik met een team twee maanden bezig was, merkte een van de deelnemers op dat hij zich in de afgelopen twee maanden meer betrokken had gevoeld bij het team dan in de 9 jaar ervoor.

Meer over Continue resultaatverbetering