De Consumer Social Network Factor

Columns

Kent u het verhaal nog, Joep van het Hek die Bucklerbier onderuit haalde. Vandaag de dag zijn we in potentie allemaal Joep van het Hekjes en onze kanalen zijn de fora, blogs, websites en de sociale media. De kracht van de sociale consument wordt enorm onderschat. Weet u bijvoorbeeld dat het inentingspercentage tegen kinderziektes de afgelopen jaren enorm daalde omdat consumentenexperts ongezouten hun mening op het internet plaatsten over de potentiële gevaren die zij zagen. De reactie van de overheid was traag en het gevolg was dat er minder kinderen ingeënt werden. Hetgeen vermoedelijk een veel groter risico is dan de risico’s van de inentingen op zich zelf.

Dat de consument meer macht heeft blijkt uit acties zoals de Groene Sint tegen Hema en Kruitvat. Een actie waardoor deze grote winke...

Tom Eveleens
Ach, ik zit helemaal niet op social media. Wat heb je eraan? Kost alleen maar veel tijd en ze vormen een enorm gevaar voor de privacy.
Ik heb er geen enkele behoefte aan via social media of welke reclamevorm dan ook belaagd te worden en ik heb een lage ergernisdrempel jegens bedrijven die zogenaamde "gerichte aanbiedingen" aan mij doen. Die bedrijven lopen groot risico dat ik helemaal geen zaken meer met ze doe, omdat ik simpelweg niet door marketeers belaagd wens te worden.
Het bereik van social media is beperkt. Ik heb wel vier of vijf Twitter-accounts, maar ik kom alleen op Twitter om dingen uit te zoeken, niet om sociaal te doen. Idem dito voor Facebook. Heel veel mensen hebben wel een Facebookaccount, maar gebruiken het nooit. Cijfers over aantallen gebruikers van Twitter en Facebook zijn dan ook zeer geflatteerd. Sociale media goed bijhouden, kost veel tijd en dat heeft niet iedereen. Heel veel mensen hebben geen enkele behoefte aan social media. Of er gewoon helemaal geen zin in. Het is een hype. Verdwijnt vanzelf weer. Hoeveel bedrijven moesten er niet zo nodig op Second Life?
Kortom: verpruts als bedrijf je tijd en mankracht niet aan die sociale onzin!

Meer over Social Media in en om de organisatie