Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Je moet dus goed weten wie jij bent en integriteit staat boven je produkt of dienstverlening. Het netwerk, wat jou mogelijk een aanbeveling heeft gegeven om het gesprek te mogen voeren is bij consultancy van meer belang dan een flitsende folder of presentatie.
Dit vraagt wel training om inlevingsvermogen te ontwikkelen en een oprechte interesse in de veronderstelde probleemstelling volgens je gesprekspartner.
Als je een eerste waarneming en wellicht beperkt advies deelt, dan ben je in de meest gunstige positie om ook met iemand een relatie te krijgen en de opdracht volgt dan meestal daarna, niet andersom.
De professionele consultant…
stelt de klant goede vragen om de situatie in beeld te brengen en de juiste diagnose te stellen.
Hij luistert en luistert en vraagt door, net zolang totdat hij precies begrijpt wat goed voor de klant is. Zijn bevindingen werkt hij uit in een rapport en uiteindelijk komt hij tot een advies, mede op basis van zijn expertise en klantkennis.
De professionele acquisiteur…
stelt de klant goede vragen om de situatie in beeld te brengen en de juiste diagnose te stellen.
Hij luistert en luistert en vraagt door, net zolang totdat hij precies begrijpt wat goed voor de klant is. Zijn bevindingen verwerkt hij in een passend aanbod mede op basis van zijn expertise en klantkennis.
Het gaat in dit artikel niet over netwerken, wat ook een acquisitiemiddel is, maar over een innovatieve klantbenadering die te gebruiken is om telefonisch te acquireren, koude acquisitie! dus.
Iets waar heel veel mensen een hekel aan hebben. Deze klantbenadering creeert echter het inlevingsvermogen wat jij aangeeft en een oprechte interesse in de veronderstelde probleemstelling van je gesprekspartner.
Dat opgeteld veroorzaakt het benodigde vertrouwen. Dat maakt het de ideale methode voor de consultant die er een hekel aan heeft zichzelf te `verkopen`.
Het verwerven van vertrouwen is in mijn ogen een voorwaarde voor alles wat je doet. Of je nu verkoopt of adviseert. Vertrouwen is de basis voor een duurzame relatie met je klant, opdracht of nog geen opdracht. Ik vind het dan ook een hele mooie gedachte dat het doel van acquireren niet het verwerven van een opdracht is, maar het verwerven van vertrouwen. Dat maakt acquistie voor veel consultants inderdaad veel toegankelijker. Vertrouwen verwerven begint bij zelf vertrouwen geven. Als consultant doe je dat door eerst te geven vanuit je vakinhoud en dat spreekt consultants aan. Een uitstkend idee dat ik zeker met mijn collega's ga bespreken.