De 11 grootste organisatieparadoxen

Columns

De wereld is er niet eenvoudiger op geworden. Snel veranderende omstandigheden, toenemende concurrentie, globalisering, branchevervaging, nieuwe technologieën en kritischer worden klanten. Dat brengt voor organisaties elf grote uitdagingen met zich mee die vaak volstrekt tegenstrijdig zijn. Want klanten willen niet alleen een goed product, maar ook een lage prijs, iets beleven en als een koning bediend worden. Hoe pak je dat aan?

De 11 grootste organisatieparadoxen

Als we de ontwikkelingen in organisatieland bekijken dan doemen er elf grote paradoxen op. Lastige uitdagingen waar organisaties een goede oplossing voor moeten zien te vinden. Deze elf grote paradoxen (schijnbare tegenstrijdigheden) zijn:

  1. Strategie-Wendbaarheid paradox. Een lange termijnstrategie heeft steeds minder zin. De we...
Anthony Spijkers
Lid sinds 2019
Beloning-prestatie paradox. Daniel Pink heeft de hedendaagse misvatting, omtrent belonen dat leidt tot een betere prestatie, verder uitgewerkt. Het blijkt dat in lang niet alle gevallen deze "oorzaak-gevolgrelatie" waar blijkt te zijn. Zelfs bij functies waarbij licht cognitieve activiteiten plaatsvinden werkt een beloning averechts en zorgt het voor een verslechterde prestatie. Van belang is dus om te kijken aan welke activiteiten/functies je een beloning, zoals een bonus, koppelt.

Meer over Agile werken en Wendbaarheid