Complex probleem? Ga met vakantie!

Het leuke van manager zijn, is dat je problemen mag oplossen. In plaats van gewoon je werk doen lijkt het wel alsof dit je bestaansrecht bepaalt. Daarom ben je voortdurend op zoek naar dingen die misschien wel fout zouden kunnen gaan. En als er niets is, dan wordt er wel iets bedacht. Er is altijd wel een of ander knelpunt of verbeteractie om aan te pakken. Natuurlijk wel op de projectmatige manier die je op een van de ‘one-fits-all’ trainingen hebt geleerd. Zelfs cultuurverandering wordt volgens protocollen benaderd en vaak voorzien van nogal hol consultancyjargon: eigen kracht, verbinden, vastpakken enz. Mislukking verzekerd, omdat dit het probleem niet is. De ene verandering volgt de andere op. Als manager maak je overuren. Je status groeit evenredig aan het aantal overuren dat je niet ...

Jan Stoop
Hallo Cees
Een mooi stuk wat je hebt geschreven over vertrouwen van medewerkers. Dank hiervoor.
En ik neem de vrijheid om er een aantal stellingen naast te leggen die jouw stuk vollediger maken.

stelling 1: Je hebt een ander nodig om te groeien.
En dat kan een externe zijn. Dikwijls zijn het blinde vlekken in een organisatie/bij een persoon wat het uitdagend maakt om tot een oplossing te komen. Een van de meest voorkomende fouten die wordt gemaakt is een oplossing te zoeken in het gebied/nivo waar het probleem is gecreerd. Daar is dikwijls een andere kijk/paradigma shift voor nodig om verder te komen. Aangezien leidiggevenden en medewerkers in een zelfde 'mood' zitten is een derden noodzakelijk om door te groeien.

stelling 2: Vertrouw jezelf en dan komt de rest vanzelf.
Mijn ervaring is dat leiddingevenden dikwijls het vertrouwen zelf missen. en dit compenseren door zelf veel te doen/zelf de problemen op te lossen, niet echt luisteren, ontwijken etc. Door eerst meer bij zichzelf te blijven en daar te groeien creert men ruimte om het vertrouwen bij de ander de krijgen. En door zo de ruimte te geven om de kwalitieten van de medewerkers volledig te gebruiken. Je hebt moed nodig om los te laten.

stelling 3: het is meer EN EN dan OF
Ja de leidinggevenden heeft een rol in dit, ja en de medewerker, ja en (eventueel) een externen. Wanneer iedereen zijn/haar verantwoordelijkheid neemt wordt het direct anders. Soms worden externen ingehuurd zodat de leidinggevenden geen verantwoordelijkheden hoeven te nemen. Ze besteden het uit. Herkenbaar? Echter een goede deskundigen doorziet dit alles. En confronteert zowel de leidinggevenden als de medewerker met dit gedrag. Mijn advies: neem een ECHT goede adviseur en dan kunnen we allemaal met een gerust hart op vakantie.

Jan Stoop
Partner bij De COREPORATION

Meer over Oplossingsgericht managen