Het communicatievak staat in brand...

Columns

Het communicatievak staat in brand. We hebben geen communicatieplan meer nodig, want we gaan scrummen. We hoeven niet meer naar een Hbo, want daar leiden ze je toch maar op voor een enkeltje Sociale Dienst. Solliciteren hoeft niet meer, want communicatieafdelingen worden opgeheven en banen zijn er nauwelijks. Aan waardering voor ons beroepenveld een enorm gebrek dus wordt er gediscussieerd over ‘de kracht van communicatie’. Het communicatievak staat in brand, maar wat doen de verantwoordelijken van het spreekwoordelijke pluche? Zij blijven zitten en roeren zich niet om de brand te blussen…

Ruim tien jaar geleden, toen ik nog niet zo lang als communicatieadviseur actief was, kreeg ik een stagiair. Hij was bijna afgestudeerd. Hij durfde geen journalist te bellen. Hij kon geen fatsoenlijke te...

Bas Douma
Lid sinds 2019
Het lijkt de communicatiebranche eigen: met een manifest Calimero-gevoel vrij regelmatig aangeven wat er ontbreekt binnen de vaksector, wat er niet goed gaat, welke vermeende tegenkrachten er zijn die communicatieprofs weerhouden om invloed te hebben in de boardrooms, enz. Ik ken geen enkele sector of professionele branche met zo veel vertoon van zieligheid.....

Of hebben we te maken met een typisch Hollands gedrag: "ja, maar....". Dus meer oog voor de kritische kant, voor het ontbrekende, en minder voor de gerealiseerde successen en resultaten, voor wat wel god uit en wat we moeten versterken.

We hoeven echt niet door te schieten naar de Amerikaanse wijze van reageren en alles met "Great!" af te doen. Niettemin pleit ik toch echt voor veel meer positieve benadering en energie in onze vaksector en in ons gedrag als communicatieprofessional: onze omgeving en onze opdrachtgevers zitten niet te wachten op ons zielig gedrag, maar wil weten en zien waar we het verschil (kunnen) maken. En kijk als professional maar eens goed om je heen en je ziet talloze succes stories, voor en achter de schermen, in de interne en externe communicatie, bij de overheid en in de bedrijvensector. Omarm deze positieve resultaten, tot stand gebracht door krachtige professionele vakcollega's.. Leer ervan en probeer de aanpak toe te passen in andere situaties en organisaties. Leer van elkaar en versterk elkaar. En koester het aloude adagium 'Be good and show it'.....

Bas Douma | Bascommunicatie
Management-Advies-Projecten
Peter
Intrigerend om de column van de heer Happe te lezen. Juist omdat hij veel verwijten maakt, maar er m.i. weinig concreets tegenover stelt. Kritisch zijn mag, maar als het daarbij blijft vind ik het te mager, te gemakkelijk, te goedkoop, etc. Zeker als je afsluit met de zin 'ik zou het wel weten'. Het zou op de heer Happe op z'n minst gesierd hebben als hij het niveau van 'modder gooien' overstegen was en enkele handvaten ter verbetering had aangereikt.

Daarbij valt mij op dat de heer Happe erg gemakkelijk met 'bewijslast' omgaat. Een zin als "ik zag onlangs cijfers voorbij komen..." en dan vervolgens zonder bronvermelding bijna alle communicatieopleidingen een onvoldoende toedichten, getuigd m.i. niet van zorgvuldigheid. Ook hierbij moet ik constateren dat de heer Happe wel erg grote woorden in z'n mond neemt. En dat is jammer, want het thema is zonder twijfel belangwekkend.

En als je iemand verwijt geen fatsoenlijke tekst te kunnen schrijven, zoals de heer Happe in z'n eerste alinea doet, mag je in alle redelijkheid verwachten een foutloze tekst aan te treffen. Maar helaas, ook de tekst van de heer Happe bevat 'fouten'. Bijvoorbeeld de afkorting voor hoger beroepsonderwijs is hbo en niet HBO/Hbo, zoals de heer Happe frequent doet. Een snelle check op internet (bijv. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_afkortingen_in_het_onderwijs#H) zou hem bewaart hebben voor deze 'fout'.

Samenvattend: een belangwekkend thema dat de heer Happe in z'n column aansnijdt, maar de wat betwetterige houding die deze column ademt zorgt er bij mij voor dat ik het eigenlijk niet serieus kan nemen. Hoop retorisch kabaal. Leuk voor op een verjaardagsfeestje, maar een inhoudelijke column onwaardig.

Meer over Reputatie management