4 begrijpelijke redenen om niet in gesprek te gaan

Columns

In arbeidsrelaties is het extra moeilijk om open en effectief te communiceren. Dat komt doordat belangen van werknemers en managers soms totaal verschillend zijn. Inzicht in deze verschillen helpt om effectiever te communiceren. In deze column help ik je op weg.

Redenen voor medewerkers
Bij medewerkers kom ik vaak de volgende twee redenen tegen die hen ervan weerhouden een effectief gesprek te voeren.

1. Ik wil het niet weten
Angst: (kleine) Ingrid in ‘Boer zoekt vrouw internationaal’ verwoordt het mooi: “Je vraagt niet hoe hij erover denkt, want dan ben je bang iets te horen wat je liever niet hoort”. Maar angst verlamt en blokkeert je hersenen. Hierdoor kun je niet meer logisch nadenken en ontstaat afstand. “Kan niet” , “Wil niet”, “Mag toch niet…” worden je gedachtes. Deze angst is nog ...


Erik Boers
Andere redenen/oorzaken om het gesprek niet aan te gaan zouden kunnen zijn:

- Calimero-gedrag: "De ander is zo ervaren/lang in dienst/zo hoog op geleid, wie ben ik nou eigenlijk om iets van zijn/haar gedrag te zeggen?"
- Taalbarrière (steeds vaker aanwezig in hedendaagse organisaties): "We spreken niet dezelfde taal, waardoor ik niet weet of ik mijn boodschap wel goed formuleer."
- Cultuurverschil (idem): "Wij komen uit verschillende landen/culturen; wie weet valt het helemaal verkeerd wat ik zeg."
- Verlegenheid: "Als hightech professional met licht autistische trekjes vind ik gesprekken doodeng."

Het blijft van belang dat het gesprek wel wordt aangegaan, maar misschien nog belangrijker is 'hoe' iets gezegd wordt tijdens dit gesprek.

Meer over Interne communicatie en samenwerking