Het coaching 'rimpel' effect

Columns

De manager is tevreden. Niet alleen heeft de coaching tot meer inzicht geleid, het helpt hem ook bij het bereiken van resultaten. De coach is ook tevreden. Zijn klant lijkt de veranderkundige ‘lessen’ goed toe te passen. Alleen de collega’s en medewerkers zijn minder tevreden. Zij ervaren een achteruitgang in de kwaliteit van de communicatie… en gaan steeds meer hun eigen weg.

We weten dat leiderschapsstijl en de kwaliteit van dagelijkse contacten in organisaties in belangrijke mate met elkaar samenhangen. Dit beïnvloedt weer in hoge mate het welbevinden van medewerkers, het bereiken van organisatiedoelen en het verminderen van werkstress. Coaching wordt in toenemende mate als instrument gebruikt om leiderschapsontwikkeling en organisatiebrede veranderingsprocessen te bewerkstelligen. Maar...

Rob Salemink
Het coachen van het individu zou wat mij betreft altijd in relatie tot de doelstellingen van de organisatie en de vertaling daarvan in de afdelingsdoelstellingen. Wanneer een manager gecoacht wordt in deze uitgangspositie van belang om de omgeving mee te nemen om de doelstellingen te kunnen realiseren. Realiseren doe je namelijk nooit in je eentje maar altijd als geheel. Dat zelfbewustzijn legt een besis om samen te werken.
Herman Mossink
Eén laag binnen een organisatie coachen levert veelal geen resultaat op. Een manager, met alle goede bedoelingen, is ook maar alleen.
Volgens mij zit de echte toegevoegde waarde in het verbinden van alle medewerkers met hun professionele talent en ambitie aan de doelstellingen van het team en de organisatie. Zo wordt iedereen op zijn eigen niveau een verbindend leider. Die zijn nodig om een bruisende waarderende werkomgeving te creëren zodat talent zijn ambitie waar kan maken en van veranderprocessen een succes te maken.
Dit maak energie los, zodat medewerkers met plezier presteren en resultaten boeken, minder uitvallen, loyaler zijn en daardoor de organisatiedoelen realiseren.

Meer over Interne communicatie en samenwerking