Coaching kan de plank misslaan

Organisatieontwikkeling, zeg maar de trainings- en coachingsbranche, is onmisbaar geworden, zo lijkt het. Organisatieontwikkeling kan iets teweegbrengen, mits goed begeleid door het management, mits toegespitst op de praktijksituatie en mits goed is nagedacht of training wel het juiste middel is.

Bij training en coaching binnen organisaties gaat het om verbetering, oftewel om:
-lichamelijk en mentaal gezonde mensen
-die samenwerken
-en onderling helder communiceren
-om een optimale prestatie neer te zetten
-in een gezond bedrijf
-en die daar een eerlijke beloning voor krijgen.

Dat lukt meestal niet zomaar. Op al deze punten kan het misgaan. Wanneer mensen mentaal niet goed functioneren of niet lekker samenwerken en communiceren, komen de coaches en trainers, soms ook de mediators langs. H...







Agnes Kauffman
Niet alleen werknemers moeten dingen doen, dinggen afmaken, vervelende klusjes doen. Dat moet ook op school.
Wij leren onze leerlingen dat er werk gedaan moet worden, wat niet leuk is, maar wat wel bij het werk hoort. Dat vereist doorzettingsvermogen, inzicht en een zekere werkhouding. Daar moet aan gewerkt worden. Dat zijn je competenties. Dat woord met de daar aan verbonden ontwikkelingsmogelijkheden worden door de leerling aangepakt. En daarmee hopen we dat zij straks hun burgerschap goed kunnen invullen.
Nicolette Kat
De balans tussen wat iemand moet en wat iemand wil in het werk dat hij of zij doet is idealiter in evenwicht. En het is een prima streven om altijd op zoek te blijven naar die balans.

Als coach kun je een prima realistische bijdrage leveren aan de balans tussen wat iemand wil, wat iemand moet en mag van zichzelf en de organisatie en wat iemand kan.

Een goede coach denkt en droomt mee, maar is ook realistisch in het toetsen van deze dromen aan de werkelijkheid, op zoek naar de geschetste balans. Dat klinkt paradoxaal, maar ik vind dat een van de belangrijkste taken van een coach.

Stem dus vooraf verwachtingen en gewenste resultaten van de coaching goed met elkaar af, dat voorkomt een hoop dagdromerij!


Bert Overbeek
Pro-lid
Ik zie het altijd maar zo. Neem een acteur. Hij moet Othello spelen. Er is dan sprake van:
-een mentale voorbereiding, het persoonlijk onderhoud
-een zakelijke voorbereiding
-een performance

Wil je de performance goed uitvoeren, dan moeten de mentale en zakelijke voorbereiding goed zijn. Laten we zeggen dat je op beide terreinen gecoacht kunt worden.
Ik vind dan dat de uiteindelijke performance 'leading' is bij de coaching.

Wat ik in mijn coachingspraktijk ben tegengekomen, is dat er nogal eens mentaal gecoacht wordt zonder rekening te houden met de performance. Mensen 'werken dan aan zichzelf'. Prima, dat doen we allemaal, maar waarom zou het acteursgezelschap dat moeten betalen.

Yoga, creatieve cursussen, tai chi, tantra, etcetera, zijn goed voor het onderhoud, verbeteren de persoonlijke 'Sitz Im Leben'. Er is daar ook een verantwoordelijkheid bij de trainee. Als je persoonlijk onderhoud belangrijk, waarom zou het bedrijf dat altijd moeten betalen?

Ik zou het eerlijk vinden als mensen zouden vaststellen bij zichzelf, of persoonlijk onderhoud te maken heeft met hun privé of met hun werk. Ben je in de war? Waar komt dat door? Verliefd geworden in een langlopende relatie? Of omdat je werkgever je overbelast heeft?

In het laatste geval kan ik me voorstellen dat een coach door een bedrijf wordt betaald (tenzij je op de verkeerde plek zit). In het eerste geval (verliefd, midlife, persoonlijk leed of levensbeschouwelijke ontwikkelingsbehoefte) betaal jezelf. Dan weet je ook aan wie je het uitgeeft. Want er is namelijk nogal wat ramsj onder coaches.

Zelf ben ik altijd erg bezig geweest met persoonlijke ontwikkeling. In alle hoeken. Maar ik heb dat niet door bedrijven laten betalen. Als coach zal ik me vooral op die performance richten. Als daar Lao Tse, bioenergetica of Siddharta bij voorbij moet komen, uitstekend, maar de performance staat centraal. Daartoe voel ik me verplicht ten opzichte van het bedrijf, dat zo goed was mij in te huren.