Als u net heeft gehoord dat de piloot van uw vliegtuig, dat zojuist is opgestegen, slechts 33% vertrouwen heeft in een veilige landing, wat doet u dan? Een metafoor helpt om zaken in een ander daglicht te plaatsen, want ik durf te wedden dat u zou zijn opgestaan en actie had ondernomen. "Wat is er aan de hand? Wat kunnen we nu doen om het tij te keren?" Maar wie is er opgestaan na het lezen van de resultaten van het onderzoek “Toon aan de top”, dat eind december werd gepubliceerd in Trouw?
Alle 80 ondervraagde Nederlandse topbestuurders, in dit onderzoek van Bureau Hofkes Reputatiemanagement, zien de noodzaak van een groene circulaire economie, maar slechts een derde(!) heeft er vertrouwen in dat dat gaat lukken. De huidige bestuurders zijn volgens eigen zeggen te veel gericht op korte ter...
De vraag die ik aan het eind van mijn column stel is bedoeld als een verandering van paradigma. Door een (trage) vraag te stellen (in plaats van een smart-doel te stellen) komt de nadruk op "ontwikkeling" in plaats van prestaties. De valkuil is om een deadline te koppelen aan het beantwoorden van de vraag, want dan wordt het weer een prestatie. Er zijn voor dit vraagstuk (Hoe kunnen we onze organisatie een blijvende en eerlijke bijdrage laten leveren aan een gezonde en duurzame samenleving) geen snelle antwoorden, maar alsnog kunnen we deze vraag komend jaar stellen in alle bijeenkomsten. Met de focus op ontwikkeling komt er ook ruimte voor fouten mogen maken, juist voor die jonge managers die geïnspireerd raken door dit soort trage vraag en staan te trappelen om die antwoorden wel te vinden.