CAO-conflict schoonmakers

Columns

Al 6 weken staken de schoonmakers van de NS. Alleen de prullenbakken worden geleegd in de trein. Vloeren liggen bezaaid met etenswaar en er liggen grote vlekken van half opgedroogde koffie of bier. De treinen zijn smerig en de stations worden met de Franse slag schoongemaakt.

De schoonmakers willen hogere lonen. Een zorg van de leverancier, vindt de NS. Maar is dat zo?

Verantwoordelijk
In hoeverre dragen de Nederlandse Spoorwegen verantwoordelijkheid over haar leveranciers? En in hoeverre heeft de reiziger daar een rol in? De keuze van het goedkoopste schoonmaakbedrijf, betekent dat het bedrijf ergens in de kosten zal moeten snijden. Schoonmaken draait om een bezem, een lapje en een emmer water. Daar kun je niet flink op besparen. De personeelskosten zijn de meest geijkte weg om de laagste...

Willem E.A.J. Scheepers
Pro-lid
Eens Hendrik-Jan.

Als we dan ook nog weten dat het gemiddeld uurloon van een schoonmaker € 8,- is & dat het conflict gaat om een salarisverhoging van ca. € 0,25/uur/pp. Dan krijgen we het conflict iets meer in perspectief.
Tegelijkertijd krijgen de inkopers een bonus want zij hebben 'door hun doorzettend vermogen én daadkracht' flink bespaard op deze inkoop!

Opmerkelijk is dan dat dezelfde organisaties NS, Schiphol c.s. beschikken over een Corporate Governance Code.
Diezelfde Code leert iedere betrokkene hoe om te gaan met de omgeving van de organisatie, met de stakeholders (nb; waaronder dus ook leveranciers).

Op de één of andere manier klopt er opeens iets niet in dit plaatje .....
Edwin de Bree
Het wordt steeds duidelijker dat je dit soort problemen vanuit systeemdenken moet benaderen. Alles is onderling verbonden, gerelateerd en afhankelijk. Het gaat over het nemen van verantwoordelijkheid over eigen rol en bijdrage aan het groter geheel. Wanneer dat uitblijft kunnen de problemen niet worden opgelost.

Meer over Klantgerichtheid