Wat kan ik met die Sociale Netwerken?

Columns

Wat is dat met die sociale netwerken? Ik heb me geregistreerd op drie netwerken, LinkedIn en Facebook en Twitter. Het ene heeft een meer professioneel karakter, het ander is “het leven zoals het is” online. Ik doe pogingen om die dingen te gebruiken en probeer te verhinderen dat op een krampachtige “ik moet nu toch ook iets zeggen” wijze te doen.

Ze hebben me in elk geval terug bij mensen uit vervlogen dagen gebracht. Ik werd ontdekt of ontdekte zelf dat oud-collega’s en zelfs oude schoolkameraadjes nu ook volwassen jongens en meisjes zijn geworden met een internetaanwezigheid. Ik lees her en der wat deze en gene vandaag of gisteren uitspookte. En af en toe trekt er iets mijn aandacht. Doorgaans niets ernstigs zoals “dit is een bijzonder interessante studie over dit of dat”, maar eerder “o...

Joeri Cox
Inderdaad,

Er blijft behoefte aan fysiek contact. Die behoefte zal niet kleiner worden, maar sociale netwerken stellen je wel in staat méér contact te hebben, wanneer fysiek contact even niet mogelijk is of de drempel daarvoor te hoog lijkt.

Een van de dingen die je noemt triggert me in het bijzonder: "Dit is wat de sociale virtuele wereld me tot heden heeft bijgebracht." waarbij je het hebt over poezen die vastzitten op het dak. Voor zover deze offline communicatie gevoelens goed kan weergeven, heeft je opmerking voor mij de strekking 'dat je het niet zo veel vindt'. Dat kan ik me goed voorstellen.

Maar eigenlijk is het best raar, dat we van communicatie via internet verwachten dat het doeltreffend, efficiënt en zinvol is. Terwijl we in communicatie in het dagelijks leven, face-to-face, meestal niet veel verder komen dan: "Hoe is't?" - "Goed, met jou?" "Prima hoor, groetjes!"

Verwarring ontstaat door de relatie met 'schrijven'. Vroeger had je schrifteljke communicatie en mondelinge communicatie, waarbij schriftelijk met zorg en aandacht moest gebeuren (papier en inkt waren duur) en mondeling ging over koetjes en kalfjes. De schriftelijke communicatie via sociale netwerken is géén vervanging van de vroegere schriftelijke communicatie. Ondanks het feit dat je gebruik maakt van een toetsenbord. Het is een vervanging (of toevoeging) van de vroegere mondelinge communicatie. En moet in mijn ogen dan ook als zodanig worden behandeld.

Joeri Cox
http://www.tevredenheidsonderzoek.org
Rick Konings
Ik zou graag willen toevoegen dat hier wederom geldt, 'Less = More'. Niet in de zin van zo min mogelijk gebruik maken van deze 'nieuwe' tak van communicatie, maar ik vraag me af hoe sterk en bruikbaar een netwerk van 300+ connecties is. Dit geldt met name voor een netwerk als LinkedIn, een dergelijk netwerk onderhoud je met het doel later nog iets aan je contacten te hebben (nieuwe baan, commercieel, referenties etc.)
christian ter maat
Lees ook op ManagementSite het artikel; 'De (on)zin van Sociale Netwerken. Wat heeft u eraan en waar gaat het naar toe?"

De toekomst

Jongeren verlaten nu al weer sociale netwerken omdat deze ’verouderen’. In Nederland ziet men vooral op LinkedIn, de ‘connections’ en ‘groups’ verzamelaars. Mensen met +500 of +1000 connections en tot 50 groepslidmaatschappen? Hoe sterk zijn die bij elkaar geharkte netwerken? Naarmate de verbindingen zwakker worden zal het netwerk aan waarde inboeten. Ook op internet geldt de wet ‘less = more’. Een netwerk als digitaal adresboek met uitgebreide profielen en curriculum vitae is zeer praktisch. Het grote voordeel is dat de leden zelf hun profiel actueel houden, zolang dat netwerk niet inslaapt. De zoekfunctie om mensen uit het netwerk van anderen te vinden of je voor te bereiden op een gesprek met een onbekende zijn interessant. De netwerk functies breiden steeds verder uit. Na apps op LinkedIn nu ook hier de Twitter berichten, videos en foto’s worden toegevoegd. De nieuwste trend in sociale netwerken is ‘private online communities’, Bijvoorbeeld; ‘asmallworld.net’ Deze netwerken bestaan rond een groep van gelijk ‘gezinden’ en slechts enkelen kunnen nieuwe leden inviteren, een soort van ballotage. Ook kunnen leden worden verwijderd, zelfreiniging. Deze exclusieve netwerken zullen rond allerlei thema’s en mensen ontstaan. Het jezelf in de etalage zetten op een grote netwerksite zal dan niet meer nodig zijn. Specialistische netwerken zullen de rol overnemen. Headhunters, verkopers, stalkers en andere voyeurs worden buiten gesloten. De revival van Old Boys, Girls, Friends en Specialists networks.


volg deze link voor het artikel:
http://www.managementsite.nl/6973/ict-internet/onzin-sociale-netwerken.html

Meer over Interne communicatie en samenwerking