Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
met stijgende verbazing je stuk over de businesscase gelezen.
In het stuk komt de woorden "Businessplan" of "Marketingplan" niet voor, terwijl daar minstens het traject voor jouw spoorboekje alsmede een goed deel van de opdracht aan HRM zou moeten zijn aangegeven.
Nu lijkt het alsof HRM voor zichzelf begonnen is.
Jos Steynebrugh
Interessant traject! De action learning aanpak spreekt mij ook erg aan, vooral binnen complexe organisaties als deze, waar het voor HR niet altijd vanzelfsprekend (noch gewenst) is om zich zakelijk op te stellen. Dan is leren door te doen wel een fijne methode, maar het kan wel heel griezelig zijn voor de opdrachtgever.
Daarom zou ik graag meer horen over de ervaringen met die aanpak. Is het inderdaad gelukt om de vrije hand te krijgen bij het leren opzetten van een business case?
Marijke Hoejenbos
Remco: simpele vraag, antwoord is iets complexer. Kort door de bocht: extra inhoudelijke kennis, maar vooral vaardigheden en inzichten om het 'spel' tussen lijn en hrm goed te leren spelen.
Alfred: Nee, HRM is niet voor zichzelf begonnen. Voor effectief hrm ("succesvol functioneren van mensen", zo vertaal ik hrm) is effectief samenspel tussen lijn en hrm cruciaal. Een zelfbewuste (dus niet: arrogante) houding van hrm is daarbij van groot belang. HRM is een eigen, zelfstandig vakgebied dat veel te bieden heeft aan organisaties; het gaat daarbij om aansluiten én om aanreiken.