Het zakelijk kunnen onderbouwen van een belangrijke investering op het gebied van de human factor wordt voor HRM-ers steeds belangrijker. Steeds vaker worden HRM-professionals uitgedaagd om een businesscase te ontwerpen: waarom moet bijvoorbeeld worden geïnvesteerd in opleidingen? Of: waarom zouden we moeten investeren in Het Nieuwe Werken? Dit vraagt om nieuwe competenties of misschien zelfs om een nieuwe rolopvatting van de hedendaagse HRM-professional. Het lerend ervaring opdoen met het bouwen van een businesscase, is een uitstekende manier om deze nieuwe competenties onder de knie te krijgen. En het mes snijdt aan twee kanten: naast het leren, is er sprake van een concrete output: een businesscase waar de organisatie haar voordeel mee kan doen. Een professionaliseringstraject bij de ...
Businesscase bouwen voor HRM

Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Upgrade naar een pro-abonnement
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en Kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.

met stijgende verbazing je stuk over de businesscase gelezen.
In het stuk komt de woorden "Businessplan" of "Marketingplan" niet voor, terwijl daar minstens het traject voor jouw spoorboekje alsmede een goed deel van de opdracht aan HRM zou moeten zijn aangegeven.
Nu lijkt het alsof HRM voor zichzelf begonnen is.
Jos Steynebrugh
Interessant traject! De action learning aanpak spreekt mij ook erg aan, vooral binnen complexe organisaties als deze, waar het voor HR niet altijd vanzelfsprekend (noch gewenst) is om zich zakelijk op te stellen. Dan is leren door te doen wel een fijne methode, maar het kan wel heel griezelig zijn voor de opdrachtgever.
Daarom zou ik graag meer horen over de ervaringen met die aanpak. Is het inderdaad gelukt om de vrije hand te krijgen bij het leren opzetten van een business case?
Marijke Hoejenbos
Remco: simpele vraag, antwoord is iets complexer. Kort door de bocht: extra inhoudelijke kennis, maar vooral vaardigheden en inzichten om het 'spel' tussen lijn en hrm goed te leren spelen.
Alfred: Nee, HRM is niet voor zichzelf begonnen. Voor effectief hrm ("succesvol functioneren van mensen", zo vertaal ik hrm) is effectief samenspel tussen lijn en hrm cruciaal. Een zelfbewuste (dus niet: arrogante) houding van hrm is daarbij van groot belang. HRM is een eigen, zelfstandig vakgebied dat veel te bieden heeft aan organisaties; het gaat daarbij om aansluiten én om aanreiken.