Business-IT-Alignment

Columns

Business en IT. De wereld van de klant en de wereld van de techniek. Vaak begrijpen ze elkaar niet. Veelal willen ze beiden het beleid bepalen ten koste van de ander. Kan het beter? Ja!

Wij draaien, u vraagt
In de tijd dat technische mensen, die zich bezig hielden met computers, er morsig uitzagen en vierkante ogen hadden, was IT een schimmig gebied vol technische haarkloverijen. Directeuren en gebruikers lieten zich bedelven onder jargon en wisten, na veel instructies, met moeite onhandig de F7 functietoets in te drukken om een bestand op te slaan. Systeembeheerders waren monarchen, die bepaalden wat er op een systeem gedaan kon worden en een server was een baby, waar niet teveel gebruikers met hun vieze vingers aan mochten zitten. Iedereen was onder de indruk van de prestaties van de com...

Ad Kroft
Ik vraag me af wat er gebeurd met het IT functie en de alignment tussen business en IT als alle trends die zich nu voordoen in de IT zich echt zullen hebben gerealiseerd.

Denk dan aan cloud, mash-apps, zaaksystemen/ BPM systemen, alle andere SAAS/PAAS/IAAS ontwikkelingen. En als we bovendien met de business agile kunnen werken op basis van sterke basisarchitecturen voor infrastructuren, data en processen.

Dan kan de IT functie zich in haar dienstverlening gaan gedragen als de HR functie dat nu vaak al doet: met enkele servicecentra en expertcentra die de op de eerste lijn gerichte IT business partner ondersteunen bij het leveren van Just in Time processen met Just in Time rekencentrumcapaciteit en Just in Time dataontsluiting en -analyse dat allemaal goedkoop en vooral snel kan worden opgebouwd en afgebouwd. En dat aangevuld met meer IT selfservice voor managers en medewerkers (BYOD, BYOPlatform) maakt het leven en werken met IT een stuk minder zwaarlijvig dan het nu is.

Als de kapitaal-intensiteit van IT daarmee ook afneemt wordt de inhoudelijke en vaak te centrale alignment overbodig en kan de eerstelijns IT gedecentraliseerd worden naar de business. De businessmanager krijgt zijn eigen tactische/ operationele IT office om de dagelijks veranderende business processen te laten ondersteunen met IT, natuurlijk binnen de corporate architecturen.

Om dat mogelijk te maken moeten we wel veel van dat wat al 40 jaar bestaant in de IT functie vervangen. En dat is een lastige exodus, hoe kun je uit de legacy wegkomen (infrastructuur, oude software van primaire business processen, omscholen en afvloeien van personeel, opbouwen nieuwe rollen in IT, management development,). Maar een goed aangestuurd proces dat op de transformatie van de IT functie zelf is gericht, lijkt me mogelijk en nodig en zal uiteindelijk misschien meer renderen dan door blijven werken binnen de huidige rolverdeling en bestaande paradigma’s rond business en IT alignment.

Meer over IT en Business