'Hoe gaat het? Niet zeggen!'

Columns

Marieke, de office manager van Amsterdamse PR-bureau Spin Masters, staat bij de koffiemachine, waar ze bekertjes vult voor haar collega’s en voor zichzelf. Gehaast komt Victor op haar toegelopen. De baas van het bureau heeft altijd haast. ‘Hoi hoe gaat het?’ vraagt hij Marieke en die geeft meteen uitgebreid antwoord. ‘Met mij wel goed hoor, alleen is mijn moeder de laatste tijd niet meer zo goed ter been, ze moet aan de rollator en dat vind ze heel moeilijk. Ze is immers geestelijk nog helemaal bij en nu voelt ze zich…’ en zo kletst Marieke maar door.

Victors linkervoet begint ongeduldig op en neer te wippen en zijn aanvankelijke glimlach verandert in een grimas. Na wat hem een eeuwigheid leek maar in werkelijkheid niet langer duurde dan een minuut kijkt hij op zijn horloge en zegt ‘So...

Leon Dohmen
Beste Ewald, Mayleen,

Opvallend vind ik de eenzijdige en zwart-wit benadering van veel sociaal getinte thema's. Ook hier op ManagementSite komt dit steeds vaker voor. Andere redenen i.p.v. verschil in communicatiestijl waarom hij/zij soms niet luistert of afkapt zijn:
- Hij/zij heeft echt geen tijd;
- Hij/zij is helemaal niet geinteresseerd;
- Hij/zij heeft geen klik met je
- Hij/zij is gewoon even moe of verzadigd, want net van tevoren heeft hij/zij ook al iemand uitgebreid aangehoord
- Hij/zij heeft deze keer net even geen zin om te luisteren
- ...

Trouwens, ook verbinders hebben wel eens last van bovenstaande opsomming en vertonen dan minder luisterbereidheid....

Vriendelijke groet,
Leon Dohmen
mayleen de Hoog
Beste Leon,

Dank voor je reactie. Ik kan me goed voorstellen dat het misschien als eenzijdig en zwart/wit op je overkomt.

De reden dat we de verschillende menstypes hier wat uitvergroot neerzetten, heeft te maken met het feit dat nog steeds heel veel mensen onbekend zijn met het fenomeen gedrags- en communicatievoorkeurstijlen. Tijdens onze trainingen is gebleken dat het op deze uitvergrote manier herkenbaarder wordt en daardoor begrijpelijker.

Het leven is natuurlijk nooit zo zwart-wit, en in onze trainingen gaan we er ook altijd van uit dat iedereen alle vier de voorkeurstijlen in zich heeft. Gedurende je ontwikkeling zijn er één, maar meestal 2 stijlen die je voorkeur hebben, die je al naar gelang de omstandigheden inzet. Het vervelende is dat tegelijkertijd met deze ontwikkeling een gevoel bij veel mensen ontstaat dat hun manier DE manier is.. Hierdoor ontstaan irritaties, onbegrip en conflicten als ze samenwerken, of -leven met mensen die dingen op een totaal andere manier doen. Door de verschillen hier wat groter te maken, willen we het bewustzijn van mensen vergroten en ze laten zien dat er achter die verschillen hele goede kwaliteiten zitten. Als je die leert zien, wordt het vele malen makkelijker om ontspannen met elkaar om te gaan en optimaal gebruik te maken van elkaars kwaliteiten in plaats van ons te ergeren aan elkaar. Dan ontstaat er vertrouwen en vertrouwen staat aan de basis van alle goede relaties.

Herken je in je omgeving overigens niet een aantal mensen die een uitgesproken stijl hanteren?

En dat Verbinders af en toe ook wel eens niet luisteren.. Ja dat klopt, het zijn natuurlijk ook maar mensen..

Ik wens je een mooie dag.

met hartelijke groet,
Mayleen de Hoog
Leon Dohmen
Dag Mayleen,

Mensen zijn veelzijdig en hebben meestal meerdere kenmerken die je uitgesproken kunt noemen...

Vriendelijke groet,
Leon

Meer over Conflicthantering / Mediation