Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Opvallend vind ik de eenzijdige en zwart-wit benadering van veel sociaal getinte thema's. Ook hier op ManagementSite komt dit steeds vaker voor. Andere redenen i.p.v. verschil in communicatiestijl waarom hij/zij soms niet luistert of afkapt zijn:
- Hij/zij heeft echt geen tijd;
- Hij/zij is helemaal niet geinteresseerd;
- Hij/zij heeft geen klik met je
- Hij/zij is gewoon even moe of verzadigd, want net van tevoren heeft hij/zij ook al iemand uitgebreid aangehoord
- Hij/zij heeft deze keer net even geen zin om te luisteren
- ...
Trouwens, ook verbinders hebben wel eens last van bovenstaande opsomming en vertonen dan minder luisterbereidheid....
Vriendelijke groet,
Leon Dohmen
Dank voor je reactie. Ik kan me goed voorstellen dat het misschien als eenzijdig en zwart/wit op je overkomt.
De reden dat we de verschillende menstypes hier wat uitvergroot neerzetten, heeft te maken met het feit dat nog steeds heel veel mensen onbekend zijn met het fenomeen gedrags- en communicatievoorkeurstijlen. Tijdens onze trainingen is gebleken dat het op deze uitvergrote manier herkenbaarder wordt en daardoor begrijpelijker.
Het leven is natuurlijk nooit zo zwart-wit, en in onze trainingen gaan we er ook altijd van uit dat iedereen alle vier de voorkeurstijlen in zich heeft. Gedurende je ontwikkeling zijn er één, maar meestal 2 stijlen die je voorkeur hebben, die je al naar gelang de omstandigheden inzet. Het vervelende is dat tegelijkertijd met deze ontwikkeling een gevoel bij veel mensen ontstaat dat hun manier DE manier is.. Hierdoor ontstaan irritaties, onbegrip en conflicten als ze samenwerken, of -leven met mensen die dingen op een totaal andere manier doen. Door de verschillen hier wat groter te maken, willen we het bewustzijn van mensen vergroten en ze laten zien dat er achter die verschillen hele goede kwaliteiten zitten. Als je die leert zien, wordt het vele malen makkelijker om ontspannen met elkaar om te gaan en optimaal gebruik te maken van elkaars kwaliteiten in plaats van ons te ergeren aan elkaar. Dan ontstaat er vertrouwen en vertrouwen staat aan de basis van alle goede relaties.
Herken je in je omgeving overigens niet een aantal mensen die een uitgesproken stijl hanteren?
En dat Verbinders af en toe ook wel eens niet luisteren.. Ja dat klopt, het zijn natuurlijk ook maar mensen..
Ik wens je een mooie dag.
met hartelijke groet,
Mayleen de Hoog
Mensen zijn veelzijdig en hebben meestal meerdere kenmerken die je uitgesproken kunt noemen...
Vriendelijke groet,
Leon