Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Er komt hier nog een ander facet bij kijken namelijk: geen idee hebben over dat wat er ''buiten de deur speelt".
Banken zijn a priori beveiligde gebouwen, letterlijk & figuurlijk. Gesloten organisaties, men kijkt daardoor vooral naar binnen!
Waren bankiers ooit bang dat het geld werd gestolen uit de kluis. Deze houding is men tot op heden blijven handhaven & dat terwijl wij al geruime tijd zijn overgestapt op het girale tijdperk. Sterker nog: wil je nu een (grote) som chartaal geld ophalen bij je bank dan ligt dat bedrag niet meer in de kluis maar dient het geruime tijd van te voren te worden besteld....
Dat zou een intern blik overbodig dienen te maken, maar dat is dus niet het geval. Die interne blik zorgt er o.m. voor dat je niet begrijpt wat de gemeenschap toch heeft tegen je 'zuur verdiende' bonus.
Hoe anders Open organisaties zoals bijv. Artsen zonder Grenzen. Niet alleen spelen daar geen bonussen men is niet eens in staat om onder werktijd te vergaderen, zoals o.m. bankiers. De (gezondheid van de) klant gaat voor alles.
Het is m.i. een utopie te veronderstellen dat een bank ooit in die richting zal transformeren, helaas.
Leuk om eens te zien hoe de fundamentele attributiefout wordt uitgelegd in dagelijks werk en welke (dramatische) gevolgen het kan hebben in onze economie.
Pakkend.
Erg interessant en leerzaam!
Een vraag: een stelling is dat geld geen "motivator" is, maar een "demotivator". M.a.w. extra geld (een bonus) laat mensen niet extra presteren, minder geld laat mensen wel minder presteren. Omdat iedereen in een sector een bonus krijgt (kudde gedrag) zorgt het verminderen of intrekken van een bonus voor mindere prestaties of vertrekken.
Hoe kijkt de psycholoog hiernaar?
Een aspect is volgens mij dat geld als DE enige motivator een achterhaald begrip is. Daarvoor hoor ik in de maatschappij en directer om mij heen te veel andere geluiden: zelfontwikkeling, interessante materie om je tanden in te bijten, een goede sfeer, de mogelijkheid om te reizen...hoe cliche het ook klinkt, het telt allemaal mee, Er wordt m.i. een wat eenzijdig beeld geschapen alsof iedereen 's ochtends alleen maar op staat omdat er een zak met geld aan het eind van de maand staat. Die gevallen zullen er zijn, zeker, maar de meerderheid van de mensen die elke dag met ons in de file staan willen ook gewoon fijn werken, verder groeien, dingen meemaken en nieuwe inzichten leren.
Wat niet wegneemt dat er wel een sterk oorzakelijk verband is tussen het gevoel van waardering en geld - alleen is dat volgens mij niet lineair. Het heeft wellicht eerder de vorm van het linksboven kwadrant van een cirkel: vanaf het midden naar rechts vlakt de meeropbrengst snel af, naar links gaat zij progressief dalen. Met andere woorden, 'meer geld' zal op een gegeven moment over het algemeen steeds minder (positieve) impact gaat hebben. De andere kant op is een ander verhaal, als je gekort wordt gaat het wel hard qua motivatie en gevoel van waardering. Dit zou in lijn zijn met de stelling van Nico, maar iets genuanceerd. Over het misverstand dat meer geld de definitie is van rijkdom zijn hele boeken vol geschreven, een aanrader is 'De kunst van het besparen' van Alexander van Schonburg. De conclusie van dit boek is al eerder samengevat in de legendarische woorden van de rapper Notorious B.I.G.: "Mo' money, mo' problems". ;-)
'Dan Pink on the surprising science of motivation'
(http://www.ted.com/talks/dan_pink_on_motivation.html)