Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Digitale haaruitval
Ik kocht een plasmascherm voor mijn PC. Redelijke prijs, onder de arm mee, prima. Of ik interesse had voor een “pixelgarantie”. Een WATTE? Een PIXELGARANTIE, meneer. Er volgt een technische uiteenzetting die dramatisch veel beter is dan zijn kennis van de apparatuur zelf. Kijk, meneer, het kan zijn dat na enkele dagen een vlekje op het scherm verschijnt. Een pixel die het of niet of te overdreven goed doet. En da’s verdomd irritant. Maar het erge is dat het verder kan gaan . . .
Ik ben totaal onthutst en absoluut van slag bij de nauwkeurige beschrijving van deze afgrijselijke beelden. Ik zie in gedachten al elke morgen de onderkant van mijn scherm bezaaid met dode pixeltjes. Een soort digitale mierenplaag. De vergelijking met haaruitval bij een chemokuur de dood tot gevolg hebbend dringt zich op. Het zal je maar overkomen . . .
Maar ik ben niet voor één pixelgaatje te vangen. Dus wil ik weten wat de garantie van de leverancier dan inhoudt. Vaag antwoord. OK, andere ingang: na hoeveel tijd gebeurt dat dan meestal, die versnelde aftakeling? Nou, zo na enkele dagen tot één maand meestal, dus, reeds meneer, dus.
Mijn mainframe heeft alle informatie vermalen en er plopt een oplossing naar boven. Weet je wat, zeg ik tegen de verkoper, geef me díé maar. Ik wijs op een scherm op de plank dat er twee weken geleden ook al stond te staan en zes dagen per week gewerkt heeft.
Nu is het script van de verkoper duidelijk in de war. Na enkele seconden totale radeloosheid bij de verkoper klaart zijn gezicht op. Hij is eruit. Nee, meneer, daar kunnen we niet aan beginnen. Stelt u zich voor dat iedereen . . .
Ga je chef maar halen, zeg ik. Nu bindt hij in. Hij komt een stapje dichterbij, kijkt nerveus naar de anti-dieven-camera’s en vanachter zijn hand fluistert hij in mijn oor: dit zijn de instructies van de chef, meneer. We zijn nu partners in het grote geheim.
Ik beloof hem twee dingen. Éen is dat ik het ding persoonlijk door de winkelruit zal gooien mocht ie kapot gaan en twee dat ik het aan NIEMAND zal vertellen. Cross my heart.
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
www.changeenhancement.nl
Ik heb genoten van je schrijftalent, waar kan ik meer columns van je lezen?
ps
Ik heb laatst €75,- korting bedongen in ruil voor een verlengde garantie van €50,-.
Chantelle de Ruijter
Trainer onderhandelen
Wow, dat zit wel wat ongemakkelijk met zo'n pluim . . .
Als je boven aan de pagina bij zoeken mijn achternaam ingeeft vind je d'r nog "tig".
Goed uitonderhandeld trouwens!!!
Groet,
Jos Steynebrugh
Willem Mastenbroek
Hoofdredactie ManagementSite