De blauwe kameleon

Columns

Sinds het begin van de financiële crisis is de omgeving waar ondernemingen in opereren veranderd. Het ondernemers-klimaat is koeler geworden, het is moeilijker om aan geld te komen, de werkloosheid neemt nog steeds toe en we moeten langer doorwerken voordat we met pensioen kunnen. Zowel organisaties als werknemers moeten zich aanpassen aan deze veranderingen om te kunnen overleven. De vraag voor organisaties en werknemers is “Hoe kan ik mijn kansen vergroten om te overleven in een veranderend  klimaat?”

Evolutie
Charles Darwin beschreef al in zijn boek “Origin of species” dat overleven niet draait om het recht van de sterkste maar om het vermogen om zich aan te passen. Diersoorten die zich beter aan kunnen passen aan hun omgeving hebben een grotere overlevingskans. Wanneer je kijkt in de n...

Balt Leenman
Mee eens, noch het onderwijs, noch organisaties zijn op continue veranderingen ingesteld, er zijn uitzonderingen, zoals consultancy organisaties, waar ik zelf de laatste jaren in heb doorgebracht.
Mijn eigen ervaring met dit onderwerp is, dat het ook zeer waardevol is om je eigen kernkwaliteiten te kennen, en daarop te focussen. Ik heb daarbij de gedachte dat ieder mens uniek is, eigen 'geboortegaven' mee heeft gekregen (Stephen Covey, 7 Habits). Door de ontdekken wat jouw unieke eigenschappen zijn en te investeren op die zaken waar je erg goed in bent, en die je energie geven, zorg je ervoor dat je daarin ' de beste van de hele wereld wordt'. Zo voorkom je middelmaat en krijg je een hoop levensvreugde.
De noodzaak om continue te blijven veranderen en aan te passen blijft. Maar inplaats van enkel onszelf steeds als een (blauwe) kameleon aan te moeten passen, komen we op posities en in situaties, waarbij niet wij ons aan de kleur van de omgeving aanpassen, maar dat wij als unieke creatieve en invloedrijke mensen kleur aanbrengen in onze omgeving.
mensen.
Mijn persoonlijke motto is: "Ik breng kleur in mijn omgeving"

Meer over Missie en visie