Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Er zijn een groot aantal onderzoeken gedaan naar aandeelhouderswaarde en de tegenstelling die u schetst dat het de activistische aandeelhouder niet gaat om de waarde van de onderneming maar om de prijs van de aandelen gaat wel erg snel door de bocht. Als het goed is reflecteert de prijs van de aandelen de waarde van de onderneming.
Activistische aandeelhouders kruipen inderdaad in de pels van bedrijven die een hogere waarde hebben dan tot uiting komt in de prijs van de aandelen. Daar is een reden voor. Vaak is die reden slechte businessmodelen, te brede scope en onvoldoende focus, slecht presterend (en niet zelden schandelijk overbetaald) management, een uitdijende cultuur van elkaar dekkende managementlagen, achterblijvende productontwikkeling etc. De voorbeelden daarvan zijn overbekend. Deze bedrijven zijn een zwakke broeder in het concurrentieveld.
Of een aandeelhouder nu kort of lang bij de zaak is, is niet een issue. Een dokter behoeft vaak ook korte tijd voor een diagnose. Behandelende slagvaardigheid van de chirurg behoeft ook geen jarenlange betrokkenheid. Bestaande aandeelhouders zijn tientallen jaren onmachtig geweest, en blijken juist door hun lange betrokkenheid vaak ook de zachte heelmeesters die de stinkende wonden jarenlang op hun beloop.
Houden we het probleem van de intentie. PCM werd overgenomen door aandeelhouders die de onderneming leegzogen, de onderneming opzadelden met schulden en zich vervolgens riant lieten betalen om de waardeloze aandelen weer terug te laten kopen. Er was geen duidelijke intentie voor het verhogen van de aandeelhouderswaarde. Dit leek echt op witte-boorden-criminaliteit. Maar een paar slechte dokters maken nog geen slecht systeem.
U moet bekend zijn met vele studies naar de oorzaak van mislukte fusies. Circa 70% schijnt down te gaan. Vanuit mental accounting zijn er interessante visies (en bewijsvoering) ontwikkeld die erop duiden dat het kopend en zittend management op deze plannen ingaat om er zelf beter van te worden en alle weet heeft van de enorme kans op vernietiging van aandeelhouderswaarde. Hmmm. Ze zijn jarenlang betrokken bij de zaak, ruiken een kans om megabonussen te incasseren en weten bij hun volle verstand dat de kans op falen bijna driemaal groter is dan de kans op succes.
Kortom. Feit blijft dat veel grote bedrijven een bij elkaar gekocht conglomeraat zijn met geen andere synergie dan dat de onderlinge business units en bedrijven een dagtaak hebben om elkaar het leven zuur te maken. Een activistische dokter die in een jaar sommige bedrijven opkoopt en in delen verkoopt is op zich echt niet slecht. Het houdt de bedrijven scherp.
Als laatste ABN AMRO zelf. De overige artikelen in deze site zijn duidelijk. Een log bedrijf met een zelfgenoegzaam management dat onmachtig bleek om de aangekondigde winstverhoging te realiseren, bemand door medewerkers in een angstcultuur, die blijkbaar zelf te bang waren voor zichzelf op te komen (gouden kooi) of elders een betere baan te vinden (competentie). Zo'n bedrijf dat geen enkele weerstand biedt (zoals Stork) tegen activistische aandeelhouders verdient hoe dan ook een beter management al dan niet afgedwongen door korte of lange termijn aandeelhouders.
Kortom. Mijn pleidooi zou zich niet zozeer op korte of lange termijn betrokkenheid richten van aandeelhouders, maar veel meer op het bestrijden van duidelijke misstanden die nu nog mogelijk zijn. Regulering derhalve, maar zeker niet het opheffen van het doktersgilde.