Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Zie ook: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6583251802043502592/
Een andere manier zie je bij IHomer, ook een ICT bedrijf, daar hebben de medewerkers het zelf voor het zeggen, doen de eigen acquisitie, er is geen vakantieregistratie, geen urenregistratie, iedereen bepaald mee wat er gebeurt en iedereen is mede verantwoordelijk voor de omzet. Daar hoef je geen Raad van Inspiratie op te richten omdat het fundamenteel anders georganiseerd is. De kennis en de kunde van de medewerkers worden daar al benut. Dat wat er gebeurt is bedacht en georganiseerd door de medewerkers.
Tegelijk geven jullie het voorbeeld dat bij Friesland Campina een aantal boeren een paar keer per jaar hun overal verruilen voor een pak en stropdas. Als je dat nou eens zou omdraaien en daar zou schrijven dat een paar keer per jaar de mannen met de Van Bommels en de stropdassen een overal aantrekken en gaan kijken hoe het er in de realiteit aantoe gaat. Dan zou je anders organiseren.
Jullie blijven in dit artikel vanuit de bestaande logica pleisters plakken. In plaats van fundamenteel naar het vraagstuk erachter te kijken.
Zoals Einstein zei: Je kan het probleem niet oplossen met het denken wat het probleem veroorzaakt heeft.
Ik weet niet wie je bedoelt met 'jullie' maar voor de zekerheid een korte reactie van de hoofdredacteur van M'Site:
Kijk ook eens naar de recente coverstories: https://www.managementsite.nl/overzicht/cover-stories
Of de cases in: https://www.managementsite.nl/kennisbank/innovatief-organiseren
En: https://www.managementsite.nl/kennisbank/sturen-op-verantwoordelijkheid
Het voorbeeld van IHomer kende ik nog niet. Een column of artikel over dit bedrijf is welkom. We verzamelen in ManagementSite systematisch de voorbeelden van organisaties die duidelijk 'anders' of 'nieuw' organiseren.
Door het benoemen van een verpleegkundige in een Raad van Bestuur worden de besluiten niet beter, eerder slechter. Een verpleegkundige is niet bekwaam om besluiten met een dergelijke importantie en reikwijdte zoals in een Raad van Bestuur mede te kunnen nemen. Gebruik de competenties van een verpleegkundige op de plek waar deze ten volle benut kunnen worden: in het operationele proces.
Een goede Raad van Bestuur organiseert besluitvorming met een actieve participatie van de diverse gremia in de organisatie en zorgt ervoor dat besluiten met duidelijke effecten op operationeel niveau terdege zijn beoordeeld door inbreng van operationeel managers. Deze laatste organiseren de actieve inbreng van uitvoerend medewerkers, ook in proactieve zin. Door deze wijze van organiseren en participeren verrijkt men besluitvorming waardoor de haalbaarheid, acceptatie en succesvolle realisatie verhoogd worden.
De enige manier om er achter te komen of een idee ook echt goed werkt, is het uit te voeren en te kijken naar de resultaten. 'The proof of the pudding is in the eating'.
Dat hebben ze aan de andere kant van de oceaan goed begrepen.
Ik zou zeggen, mouwen opstropen en snel aan het werk, met deze vorm van nieuw organiseren!
In mijn nieuwste boek vind je een heel scala aan mogelijkheden, hoe je de werkvloer meer bij de besluitvorming kunt betrekken. Met af en toe verbluffende resultaten!