Innoveer: treed in de voetsporen van Steve Jobs!

Cover stories

Steve Jobs, de oprichter van Apple, had een vooruitziende blik. Hij was als geen ander in staat om door de ogen van de gebruiker naar producten te kijken. Wat kunnen we leren van een tegendraads denker die echt het verschil wist te maken.

In de jaren zeventig werd er bij het Amerikaanse bedrijf Xerox vorm gegeven aan de kantooromgeving van de toekomst. Bij de onderzoeksafdeling werkte men aan de ontwikkeling van een prototype, waarmee je pictogrammen op het beeldscherm kon bedienen. De bedoeling was dat er een product op de markt zou komen ter waarde van 300 dollar, die alleen bestemd was voor de zakelijke markt. Toen Steve Jobs het apparaat in werking zag, ging hij onmiddellijk tot actie over. Hij gaf zijn ontwerpers bij Apple de opdracht om een aanwijshulpmiddel voor de computer te ontwe...

Koos Groenewoud
Pro-lid
Prachtig en aansprekend verhaal. Bedankt!

Ik ben er van overtuigd, dat dit soort creatieve en innovatie oplossingen, ideeen en ontwerpen aleen maar tot stand kunnen komen als de bedenkers zich verbinden met klanten, leveranciers EN concurrenten. Verder is het van groot belang, dat het management zich realiseert dat innovatie alleen maar mogelijk is ZONDER regels...(Met dank aan Dr. Rob Land). Anders blijft men IN the box denken en het proces (en time to market) stagneert.

Vanuit mijn visie op leiderschap voeg ik daar graag aan toe "Vertrouw je team en laat los".

Dan ontstaat er dynamiek en vitaliteit. Dat heeft grote impact op je medewerk(st)ers, klanten en leveranciers. En - last but not least- het is nog beter voor je zelf ook...
Peter Clausman
Heel mooi verhaal! Zeer scherp om dit onderscheid te maken. Dit helpt om leiders en beslissers binnen organisaties (meestal een terrein waar de ratio overheerst) helpen om tot betekenisvolle innovaties te komen.

Nog een ander mooi voorbeeld is de TED-Prize winner Dave Eggers: http://www.ted.com/talks/dave_eggers_makes_his_ted_prize_wish_once_upon_a_school

Hij heeft een plek waar schrijvers werken gecombineerd met een speelplek/speelgoedwinkel, en het is daarmee een hele populaire plek geworden waar kinderen bijles krijgen van die schrijver. In de beleving van de kinderen is dit natuurlijk een geweldige plek!

Een andere opmerking: Steve Jobs was natuurlijk een uitzonderlijk persoon. Wat hij goed kon was zijn visie overbrengen, en zorgen dat zijn koers gevaren werd, ook al brak die met alle bestaande regels. Dit is een van de moeilijkste zaken om te bewerkstelligen. Zelfs Jobs werd hier pas echt goed in nadat hij eerst weggestuurd was van zijn eigen bedrijf. Hij had ook leer tijd nodig. Welke obstakels je als je veranderende impact wil hebben wordt goed beschreven in het volgende blog: http://schoolofmavericks.com/2014/08/7-lessen-van-ervaren-system-changers-en-mavericks/
Ton Verbeek
Auteur
Beste Koos,

Dank voor je reactie. Verbinding leggen met je klanten daar draait het vaak om. En daarbij moet je niet alleen letten op het functionele ontwerp van je product. Dat hadden ze bij de pleisterfabrikant Curad goed door. Daar heeft men in het verleden een pleister met tekenfilmfiguren ontwikkeld. Want een Mickey Mouse op je beschadigde arm of been is pas echt cool! Het gevolg is dat Curad nu een aanzienlijk marktaandeel heeft opgebouwd.

Ter aanvulling nog even een quote van Bernadette Jiwa:

'Elke keer weer toont de markt aan dat de waarde van dingen eindig is, maar dat de betekenis die we aan dingen toekennen - zoals de ervaringen die we er omheen creëren en de verhalen die we onszelf erover vertellen - een exponentiële waarde kent'


Trouwens haar boeken en blog zijn ook een echte aanrader.
Jantien van 't Horf
Prachtig artikel. Vooral het voorbeeld van de scanner. Daar kunnen Nederlandse ziekenhuizen ook hun voordeel mee doen.

Producten via de bekende marketingtrechter aan de man brengen is achterhaald. Eerst ontdekken wat mensen echt willen en daarop inspelen met je diensten en producten.

Goed verhaal over dit onderwerp op TED-conference:
http://www.ted.com/talks/david_kelley_how_to_build_your_creative_confidence?language=nl

Harry Wiggers
Mooie voorbeelden van productontwerpen die aansluiten op de behoeften van de klant / gebruiker. Doet mij denken aan de verkoper van boormachines die uitlegt dat hij geen boormachines verkoopt maar gaatjes. Je inleven in de behoeften scoort...!

Harry Wiggers
Quality Upgrade

Meer over Innovatie