Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik ben er van overtuigd, dat dit soort creatieve en innovatie oplossingen, ideeen en ontwerpen aleen maar tot stand kunnen komen als de bedenkers zich verbinden met klanten, leveranciers EN concurrenten. Verder is het van groot belang, dat het management zich realiseert dat innovatie alleen maar mogelijk is ZONDER regels...(Met dank aan Dr. Rob Land). Anders blijft men IN the box denken en het proces (en time to market) stagneert.
Vanuit mijn visie op leiderschap voeg ik daar graag aan toe "Vertrouw je team en laat los".
Dan ontstaat er dynamiek en vitaliteit. Dat heeft grote impact op je medewerk(st)ers, klanten en leveranciers. En - last but not least- het is nog beter voor je zelf ook...
Nog een ander mooi voorbeeld is de TED-Prize winner Dave Eggers: http://www.ted.com/talks/dave_eggers_makes_his_ted_prize_wish_once_upon_a_school
Hij heeft een plek waar schrijvers werken gecombineerd met een speelplek/speelgoedwinkel, en het is daarmee een hele populaire plek geworden waar kinderen bijles krijgen van die schrijver. In de beleving van de kinderen is dit natuurlijk een geweldige plek!
Een andere opmerking: Steve Jobs was natuurlijk een uitzonderlijk persoon. Wat hij goed kon was zijn visie overbrengen, en zorgen dat zijn koers gevaren werd, ook al brak die met alle bestaande regels. Dit is een van de moeilijkste zaken om te bewerkstelligen. Zelfs Jobs werd hier pas echt goed in nadat hij eerst weggestuurd was van zijn eigen bedrijf. Hij had ook leer tijd nodig. Welke obstakels je als je veranderende impact wil hebben wordt goed beschreven in het volgende blog: http://schoolofmavericks.com/2014/08/7-lessen-van-ervaren-system-changers-en-mavericks/
Dank voor je reactie. Verbinding leggen met je klanten daar draait het vaak om. En daarbij moet je niet alleen letten op het functionele ontwerp van je product. Dat hadden ze bij de pleisterfabrikant Curad goed door. Daar heeft men in het verleden een pleister met tekenfilmfiguren ontwikkeld. Want een Mickey Mouse op je beschadigde arm of been is pas echt cool! Het gevolg is dat Curad nu een aanzienlijk marktaandeel heeft opgebouwd.
Ter aanvulling nog even een quote van Bernadette Jiwa:
'Elke keer weer toont de markt aan dat de waarde van dingen eindig is, maar dat de betekenis die we aan dingen toekennen - zoals de ervaringen die we er omheen creëren en de verhalen die we onszelf erover vertellen - een exponentiële waarde kent'
Trouwens haar boeken en blog zijn ook een echte aanrader.
Producten via de bekende marketingtrechter aan de man brengen is achterhaald. Eerst ontdekken wat mensen echt willen en daarop inspelen met je diensten en producten.
Goed verhaal over dit onderwerp op TED-conference:
http://www.ted.com/talks/david_kelley_how_to_build_your_creative_confidence?language=nl
Harry Wiggers
Quality Upgrade