Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik had graag ook nog aandacht gezien voor:
- Picking failures (bij pick-n-belt, piece-pick, carton-pick)
- Invloeden van ingangs en uitgangs controle (QC)op error-rate
Verder een goed stuk, hulde Walther.
De kwaliteit waarmee processen worden uitgevoerd is van groot belang. Is de klant straks wel tevreden?
Best in class in 'pickfouten' is 0,02% (2 op 10.000 orderregels) tot zelfs 0% pick fouten.
Reëler is uit te gaan van 0,2% pickfouten op orderregelniveau (2 op 1000) in kwantiteit of hoeveelheid zelfs bij sterk gemechaniseerde/geautomatiseerde magazijnsystemen.
Het effect van extra controles is heel groot. Effectief, maar kostbaar, is een intensieve controle bij het laden van vrachtwagens of het samenstellen van pallets. Jammer is dat veel ondernemingen weliswaar dergelijke controles uitvoeren maar nauwelijks leren (en acteren) van de fouten die ze zijn tegengekomen bij die controles.
Aanpassingen zijn mogelijk in barcodes/artikelidentificatie, slimmere locaties van producten, training, MBE, warehouse management systemen, pickroutines, enz...
Erg boeiend om eens te zien dat supply chain management
wordt gekoppeld aan benchmarketing !!
Wel wil ik reageren op je stelling, ben het niet helemaal eens
, in die zin dat benchmarketing binnen de '4 muren' wel zinvol
en nodig is om als gehele organisatie te innoveren en zonder
paradigma te groeien.
In de praktijk zie je nogal dat je eigen appels in je eigen boom
soms moeilijker te analiseren zijn dan die van je echte concurrentie, werkmaatschappijen en vestigigingen binnen een
(internationale) organisatie werken soms als echte eigen BV-tjes,
die informatie uitwisseling niet altijd van zelfsprekend vinden.
(erg frustrerend..... )
Goede communicatie van dit proces is volgens mij welzeker de basis en zinvol om uberhaupt te innoveren.
Met vriendelijke groet,
Marcus
Er zijn nagenoeg geen openbare benchmarks (van kwaliteit).
SCOR-methode:
Onder het motto 'voor wat hoort wat' bundelt de SCOR-organisatie zowel kwalitatieve als kwantitatieve benchmarks voor SCM van enkele honderden deelnemende ondernemingen wereldwijd (Supply Chain Council in Nederland vertegenwoordigd door Jonker Advies - recent gepubliceerd in het Tijdschrift voor Inkoop en Logistiek). Zie hun websites voor meer informatie.
Branche-organisaties:
Sommige branche-organisaties voeren periodiek bedrijfsvergelijkend onderzoek uit (TLN, NVC, SMA, VNG) en ook verladersorganisatie EVO(-advies) doet benchmarking. Uiteraard zijn deze gegevens alleen beschikbaar voor leden.
Adviesbureaus:
Adviesbureaus beschikken over uitgebreide databases, maar zoals al gemeld gebruiken ze deze alleen al onderdeel van (grotere) projecten of als sales-pitch...
Hartelijk dank voor de vermelding van ons bedrijf Viking Direct in deze bijdrage.
Maar waarom maakt u geen link naar www.vikingdirect.nl bij uw beschrijving over ons bedrijf, zoals u dat wel bij andere bedrijven doet.
Kleine opmerking: Viking is geen groothandel maar levert rechtstreeks aan de eindgebruiker (voornamelijk het MKB). Binnen sommige delen van het land nog dezelfde dag (mits voor 11 uur besteld) en anders in ieder geval de volgende werkdag. Dit is niet alleen een doelstelling maar een feit.
We zijn niet voor niets Nr.2 in de wereld wat betreft sales via het Internet (Nr.1 is Amazon). Met 'we' bedoel ik Office Depot waar de 'brand' Viking Direct toe behoort.
Met vriendelijke groeten,
J.G. Janssen,
E-Commerce manager, Viking Direct, Venlo.
Sinds vorige week begonnen met mijn afstudeer stage , logistiek en technische vervoerskunde nhtv breda, en het doel van het project is om een logistieke benchmark te doen om te bepalen wie "the best in class" is. De modellen die hierboven worden beschreven zijn voor mij zeer zeker bruikbaar. Heeft u misschien nog tips voor modellen of voor het benchmarken zelf die voor mij van toepassing kunnen zijn tijdens het afstuderen.
Met vriendelijke groet
Rens-Jan van Dieren