- Inleiding
- Wat is benchmarking?
- Processen in de supply chain
- Bent u best-in-class?
- Is benchmarking zinvol?
- Optimaliseren of innoveren?
- De stelling
Inleiding
Groei van de winst en succes bij klanten wordt al lang niet meer alleen bepaald door goede producten, een slimme verkoopbenadering en een concurrerende prijs. Het excellent uitvoeren van processen binnen de onderneming is bepalend voor succes. Niet alleen binnen de onderneming. Die excellentie is ook nodig buiten de onderneming, wanneer alle partijen in de supply chain knokken om de gunst van de klant. Geen wonder dat ondernemingen graag willen weten hoe goed ze zijn en via benchmarking van hun supply chain management ontdekken of ze wel best-in-class zijn&
Wat is benchmarking?
Processen zijn bepalend voor succes
Ondernemingen w...
Ik had graag ook nog aandacht gezien voor:
- Picking failures (bij pick-n-belt, piece-pick, carton-pick)
- Invloeden van ingangs en uitgangs controle (QC)op error-rate
Verder een goed stuk, hulde Walther.
De kwaliteit waarmee processen worden uitgevoerd is van groot belang. Is de klant straks wel tevreden?
Best in class in 'pickfouten' is 0,02% (2 op 10.000 orderregels) tot zelfs 0% pick fouten.
Reëler is uit te gaan van 0,2% pickfouten op orderregelniveau (2 op 1000) in kwantiteit of hoeveelheid zelfs bij sterk gemechaniseerde/geautomatiseerde magazijnsystemen.
Het effect van extra controles is heel groot. Effectief, maar kostbaar, is een intensieve controle bij het laden van vrachtwagens of het samenstellen van pallets. Jammer is dat veel ondernemingen weliswaar dergelijke controles uitvoeren maar nauwelijks leren (en acteren) van de fouten die ze zijn tegengekomen bij die controles.
Aanpassingen zijn mogelijk in barcodes/artikelidentificatie, slimmere locaties van producten, training, MBE, warehouse management systemen, pickroutines, enz...
Erg boeiend om eens te zien dat supply chain management
wordt gekoppeld aan benchmarketing !!
Wel wil ik reageren op je stelling, ben het niet helemaal eens
, in die zin dat benchmarketing binnen de '4 muren' wel zinvol
en nodig is om als gehele organisatie te innoveren en zonder
paradigma te groeien.
In de praktijk zie je nogal dat je eigen appels in je eigen boom
soms moeilijker te analiseren zijn dan die van je echte concurrentie, werkmaatschappijen en vestigigingen binnen een
(internationale) organisatie werken soms als echte eigen BV-tjes,
die informatie uitwisseling niet altijd van zelfsprekend vinden.
(erg frustrerend..... )
Goede communicatie van dit proces is volgens mij welzeker de basis en zinvol om uberhaupt te innoveren.
Met vriendelijke groet,
Marcus
Er zijn nagenoeg geen openbare benchmarks (van kwaliteit).
SCOR-methode:
Onder het motto 'voor wat hoort wat' bundelt de SCOR-organisatie zowel kwalitatieve als kwantitatieve benchmarks voor SCM van enkele honderden deelnemende ondernemingen wereldwijd (Supply Chain Council in Nederland vertegenwoordigd door Jonker Advies - recent gepubliceerd in het Tijdschrift voor Inkoop en Logistiek). Zie hun websites voor meer informatie.
Branche-organisaties:
Sommige branche-organisaties voeren periodiek bedrijfsvergelijkend onderzoek uit (TLN, NVC, SMA, VNG) en ook verladersorganisatie EVO(-advies) doet benchmarking. Uiteraard zijn deze gegevens alleen beschikbaar voor leden.
Adviesbureaus:
Adviesbureaus beschikken over uitgebreide databases, maar zoals al gemeld gebruiken ze deze alleen al onderdeel van (grotere) projecten of als sales-pitch...
Hartelijk dank voor de vermelding van ons bedrijf Viking Direct in deze bijdrage.
Maar waarom maakt u geen link naar www.vikingdirect.nl bij uw beschrijving over ons bedrijf, zoals u dat wel bij andere bedrijven doet.
Kleine opmerking: Viking is geen groothandel maar levert rechtstreeks aan de eindgebruiker (voornamelijk het MKB). Binnen sommige delen van het land nog dezelfde dag (mits voor 11 uur besteld) en anders in ieder geval de volgende werkdag. Dit is niet alleen een doelstelling maar een feit.
We zijn niet voor niets Nr.2 in de wereld wat betreft sales via het Internet (Nr.1 is Amazon). Met 'we' bedoel ik Office Depot waar de 'brand' Viking Direct toe behoort.
Met vriendelijke groeten,
J.G. Janssen,
E-Commerce manager, Viking Direct, Venlo.
Sinds vorige week begonnen met mijn afstudeer stage , logistiek en technische vervoerskunde nhtv breda, en het doel van het project is om een logistieke benchmark te doen om te bepalen wie "the best in class" is. De modellen die hierboven worden beschreven zijn voor mij zeer zeker bruikbaar. Heeft u misschien nog tips voor modellen of voor het benchmarken zelf die voor mij van toepassing kunnen zijn tijdens het afstuderen.
Met vriendelijke groet
Rens-Jan van Dieren