Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ook fijn dat de teneur van het artikel fris, optimistisch en positief is. Heel verademend om ook eens de andere meer lichte kant van een insider te mogen horen. En als burger kan ik met recht zeggen dat mijn vertrouwen in de overheid met elke regel weer voorzichtig toeneemt.
Momenteel wint mijn overheidswantrouwen het nog van mijn vertrouwen, dat is echter aan mijzelf om aan te pakken, graag ondersteund door meer van deze artikelen.
Ik doe dan ook een oprechte oproep aan mijzelf en aan iedere lezer om ook de succesvolle kant van elk (overheids)verhaal waar mogelijk samen met de mislukkingen voor het voetlicht te brengen!
je schrijft "by far het meest ingewikkelde arbeidsvoorwaardepakket"
Dan zou je zeggen "haal dáár de bezem door en ga dán ICT-en"
Groet,
Jos
De aanleiding van jouw column was mijn artikel over SPEER. Jouw verwijzingen daarnaar ervaar ik als denigrerend en inhoudloos.
- Mijn artikel is hilarisch (bedoeld) en waar zijn de dijenkletsers?
- Zie je mij ook als een van 16 miljoen bondscoaches? Ja, die reactie krijg ik wel vaker als ik weer eens een reactie op een project loslaat. Ook wanneer dat een reactie was op een plan (dus voordat het werk werd uitgevoerd!) en dezelfde reactie na afloop zonder aanpassingen gebruikt werd als evaluatie. Zoals Cruijff (om in voetbaltermen te blijven) ooit zei: "Toeval is logisch".
- Deze stuurman stond inderdaad aan wal. Maar is dat een argument?
- Spierballentaal? Waar dan? Wie dan? Ik dacht een vrij logisch en genuanceerd verhaal op te hangen...
Kortom: je klaagt over de vorm maar de inhoud? En argumenten? En dan jouw woorden: "vooroordelen" "waren helaas waarheid". Enig idee waarom, Dirk-Jan? Geen vooroordelen maar een heldere visie op de materie. Nogmaals: Toeval is logisch. En met die visie is het is mogelijk (vaak in de praktijk bewezen!) om, weer vrij naar Cruijff, voordat je die fout maakt, hem niet te maken. Maar dan moet je niet, zoals jij in jouw column deed, Dirk-Jan, weinig inhoudloos met veel etiketten reageren.
Als we het toch over de inhoud hebben:
- Ik ben niet echt op de hoogte, maar was P-Direct niet dat pakket dat enorm lang heeft geduurd tegen gigantische kosten en met heel veel problemen?
- Jouw argumenten over de Gateway Review, de CIO's en de interne/externe PM's. In mijn artikel over SPEERE maak ik nu juist bezwaar tegen dat soort denken. Ik zie dat als het verkeerde hooguit beter doen. Het zal o.a. ongetwijfeld leiden tot Watermeloen rapportages: aan de buitenkant groen maar rood van binnen.
- Tenslotte: "informatievoorziening inmiddels is gepositioneerd als onze corebusiness"? Corebusiness van de overheid??? Hoe kom je erbij? Duidelijk een geval van, zoals ik in mijn SPEER artikel ook al schreef: To a man with a hamer in his hand the whole world looks like a nail. het verklaart de rest van je column.
Dank voor je uitgebreide reactie. Een hoop vragen die je stelt: ik tel meer dan 10 vraagtekens! Jawel. Mijn column is vooral bedoeld om eens een ander geluid te laten horen (van iemand die dicht op het vuur zit) omdat er veel en frequent wordt geschreven over het huwelijk 'overheid & ICT'. Veelal met de bekende toon. En ja, jouw SPEER artikel was de directe aanleiding. Daar is ManagementSite toch voor, of niet soms?
De toonzetting van je reactie is nou niet zo uitnodigend; to put it mildly. Het helpt m.i. om ook op een discussieplatform zoals deze om bij de feiten te blijven.
Groet Dirk-Jan
Zien we nu ook weer in de zogenaam "mobile strategy". Weer een speeltje erbij maar de dienstverlening wordt er niet beter op.
Meer aandacht voor de integratie van de "I" in de totale bedrijfsvoering zodat dienstverlening aan burger en bedrijf en het leveren van echte toegevoegde waarde centraal staat.
Dat gaat meer over communicatie tussen organisatiemanagement en de CIO. Hoe kan het organisatiemanagement duidelijk maken wat van het organisatiebeleid de plaats en de eisen aan de informatievoorziening zijn en hoe kan de CIO in organisatietaal de mogelijkheden, beperkingen en innovaties zijn van de informatievoorziening om die eisen in te willigen