Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Voor consultants is het vaak handig om bewezen concepten meerdere keren toe te passen. Toch kunnen concepten of oplossingen niet altijd 1 op 1 gekopieerd worden en wordt maatwerk gevraagd door de inkopende organisatie. Elke organisatie vindt namelijk dat ze uniek zijn (al dan niet terecht). Door klanten met elkaar in contact te brengen kunnen ze elkaar wel adviseren bij het definieren van de problematiek of adviesbehoefte, het gewenste eindresultaat en de selectie van een adviseur. Ten aanzien van het traject daarnaartoe is dit vaak lastiger. Het ontbreekt organisaties vaak aan de benodigde tijd, kennis en competenties om het traject zelf succesvol af te sluiten. Ook geldt nog steeds het gegeven dat vreemde ogen dwingen. Als laatste mag duidelijk zijn dat consultants ook leren van hun klanten en deze kennis elders toepassen. De kunst is dan ook voor inkopende organisaties om de juiste consultant of adviesbureau te vinden die het "kunstje" al meerdere keren heeft toegepast in de praktijk....
Edwin Martherus
AdviseurMakelaar BV
Consultants, interim managers, leren bij iedere klant ( de goede dan) en daarom is de kennis van deze mensen, met name de freelancers, die zitten namelijk niet vast aan het kunstje dat ze leren.
Kopieren geeft altijd een minder resultaat, daarom adviseer ik altijd de amerikaanse bruidsjurk. Something old, something new, something borrowed, something blue. Met name dat blue maakt het leuk.
Zo is in ieder geval het K3 excellence model ontstaan, een kapstok op basis waarvan bedrijven een excellence systeem kunnen bouwen
Ik ben het wel met Ad de Beer eens dat alle wilde plannen beoordeeld moeten worden op haalbaarheid, voordeel bij succesvolle implementatie en verwachte effort van de implementatie. Ook is het belangrijk om niet teveel ineens te willen, wat ervoor kan zorgen dat initiatieven uiteindelijk niet gerealiseerd worden. Hier zit de kracht van de consultant.
Klanten met elkaar in contact brengen is een manier om een goed idee verder vorm te geven en te helpen in de realisatie. Afhankelijk van het soort project, kan dit zeker iets toevoegen.