Besparen met elektronisch factureren

Stelt u zich voor dat alle facturen rechtstreeks uw boekhouding in lopen, automatisch worden gecontroleerd en geheel automatisch worden betaald, zonder dat daar een mensenhand aan te pas komt. Een proces dat bovendien grotendeels foutenvrij is en waarbij de sporadische fouten automatisch aan het licht komen, zodat u nooit meer handmatig iets hoeft te controleren of uit te zoeken. Toekomstmuziek? Nee hoor, elektronisch factureren is in sommige bedrijven al realiteit.

Bedrijven zijn altijd op zoek naar mogelijkheden tot kostenverlaging, zo lang deze maar niet ten koste gaan van hun onderscheidend vermogen. Een mogelijkheid tot kostenverlaging is samenwerking op niet-competitieve bedrijfsactiviteiten. Hierbij zijn duidelijke en breed gedragen afspraken over de inrichting van de ketenprocessen...

Eric
Ga eens kijken op de site van Afas.

Die zijn hier goed in! En ze stimuleren ook anderen, ze hebben bijvoorbeeld de betaaltermijn voor crediteurenfacturen die digitaal binnenkomen verkort.

Ze koppelen dit weer aan hun visie op maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Dirk-Jan de Bruijn
Mooi pleidooi voor e-facturering. Eens met de schrijvers dat dit het beloofde land is. Maar ik denk dat voor dat er over de implementatie van e-facturering wordt gesproken het betaalproces eerst goed op orde moet zijn, end-to-end dus. De processtappen moeten tegen het licht worden gehouden, het moet de hoofdrolspelers helder zijn wat de spelregels zijn en de sturing moet duidelijk zijn ('wie de proceseigenaar is van deze keten'). Lees mijn artikel 'Beter verandermanagement bij de overheid; met minder mensen meer doen door taakstelling en ketengericht wereken'. In dit artikel wordt dat tussen de soep en de aardappels genoemd. Maar dat is echt stap één!
Floris de Monchy
De korte alinea 'discussie' is interessant? Waarom gaan die inkopers zo met de hakken in het zand? Is dit de reflex van reactionaire domkoppen die niet inzien dat de techniek voortschrijdt? Of hebben ze een wezenlijk punt? De auteurs hebben natuurlijk een geweldig punt als ze stellen dat helft van de fouten in facturen te voorkomen zijn door goede ketenafspraken te maken. Zouden die inkopers bang zijn voor de andere helft waar het artikel over zwijgt? Of maakt e-billing het proces te transparant en voelen ze zich in hun macht aangetast? Laat je eens horen, kritische inkopers!

Meer over ICT & Internet