Beschouw uw medewerker eens als klant!

Twee jaar geleden begon een vriendin van ons een reisbureau. In haar eentje wel te verstaan. Je moet het lef maar hebben. Terroristische aanslagen plagen de branche en reizen boek je toch via internet? Niets is minder waar. Het reisbureau loopt als een trein en inmiddels is personele versterking aangetrokken. Het toverwoord: maatwerk en service.

Zij is natuurlijk geen uitzondering. Organisaties hebben allang begrepen dat hun klanten niet meer als eenheidsworst behandeld willen worden. De hedendaagse klant is kritisch, mondig en zelfverzekerd. Diezelfde klanten zijn onze medewerkers. Medewerkers die weten hoe ze het maatwerkreisbureau moeten vinden, maar door hun organisatie nog steeds geconfronteerd worden met standaard producten zoals: beoordelingssystemen, cao’s, regelingen, opleidingstr...

Martin Swinkels
Of beschouw je medewerker eens NIET als klant. Onze maatschappij gaat al kapot aan het consumentisme en de marktwerking. Iets meer smaken is toch ook fijn. Je hebt klanten, werknemers, burgers, politici, ambtenaren en ga zo maar door. Dat moet je toch niet allemaal op een commerciele hoop gooien door van iedereen maar klanten te maken.