Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Een visie is een beeld schetsen van hoe de wereld er over een jaar of 3 uitziet. Alle zaken die hierboven genoemd worden, doen dat niet. Het zijn zaken die te maken hebben met ambitie en doelstellingen. En die moeten nu juist van de visie een afgeleide zijn.
Voorbeeld: over een paar jaar wordt 80% van de klein electronica via internet verkocht. En dus openen wij als electronicaketen een webwinkel, richten ons op de consument, willen de no.1 zijn op het web enz, enz.
Omdat visie een breder kader (het breedste kader is) is het van groot belang dat deze goed wordt gecommuniceerd. Maar heel vaak herhalen hoeft niet. Wie eenmaal snapt hoe de wereld er straks uitziet, snapt het.
De visie van een organisatie is veelal een voorstelling van zaken met betrekking tot wat de organisatie graag zou willen worden. Het is dan ook helemaal niet gezegd dat de visie in overeenstemming is met de realiteit. Sterker nog, veelal is er een significant verschil tussen visie en werkelijkheid. Dat verschil wordt gebruikt om mee te sturen. Het vormt daarmee een houvast voor medewerkers als criterium voor te nemen beslissingen.
In die zin is een heldere visie een goed sturingsmechanisme, maar wat als de visie afwijkt van het idee van medewerkers, leveranciers en of klanten? Wat als de visie een visie is die niet gedragen wordt? Het vormt dan juist een enorme bron van ergernis die blijkbaar niet in overeenstemming is met de realiteit. Als sturingsmechanisme heeft de visie in dat geval afgedaan. Daarmee is de visie verworden tot een discussie, die de organisatie juist stuurloos maakt.
Visie is direct verbonden aan het bestaansrecht van de organisatie. Als de visie in overeenstemming is met de betekenis die de omgeving (leveranciers, overheid, klanten, enz, enz...) aan de organisatie geeft, past het. Bij te grote afwijkingen ontstaan onvermijdelijk problemen. Het vaker communiceren van "de visie" zal dan een averechts effect sorteren en meer "weerstand" oproepen.
Henk de Greef
TARGON organisatie advies
Een bedrijf zonder visie is inderdaad een kip zonder kop. Sterker nog zonder visie ontbreekt het aan een fundamentele bouwsteen, en… ben je aan het bouwen op drijfzand. Echter het fundament van een bedrijf kent meerdere bouwstenen.
Onlosmakelijk verbonden met de visie is de missie. Het goed verwoorden en uitdragen in je bedrijf van deze fundamentele elementen is van grootbelang voor het uitvoeren van de strategie. Bij de visie gaat het om hoe je inschat dat de wereld gaat veranderen; inzicht. En bij de missie ga je invullen welke rol je bedrijf gaat spelen in deze ontwikkeling; de opdracht. Hier vloeit als vanzelf de derde bouwsteen uit voort namelijk; de strategie.
Visie, missie en strategie hebben alle succesbepalende factoren voor het bedrijf in zich. De opdracht is dan uitdragen, draagvlak creëren en coachen in het bedrijf. Periodieke terugkoppeling is hierbij van groot belang. Een goede visie inspireert mensen in het bedrijf. Een regelmatige feedback zorgt voor betrokkenheid.
Wim ten Broeke BBA
BeterScoren B.V.