Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
aanvullend op je inspirerende artikel doe ik je de suggestie je te verdiepen in karakteristieken van borderline-gedrag. Veel van die karakteristieken kun je waarnemen in organisaties en ook in de samenleving als geheel. Met dit menskundig- en geesteswetenschappelijk onderzoek (dat dit verdiepen in dergelijke gedrag-karakteristieken is), vind je verklarende bronnen van hetgeen jij betoogt in je artikel.
Een behulpzame titel bij dit onderzoek kan zijn: Borderline Times van Dirk de Wachter.
Groet!
Bart
Je artikel spreekt me zeer aan, treffende metaforen, relevant en actueel. Zeker voor de publieke sector waar ik veelal actief ben. Op het einde doe je een oproep: 'Blijf je bewegen langs de lijn van het oude vertrouwde en verstandelijk meest correcte? Of beweeg je je naar de tegenovergestelde kant? Een kant die omgeven is met onzekerheid, maar waarvan je intuïtief vermoedt dat dit de kansrijkere toekomstige richting is.'
Een kans, of must, voor leiders die wat eigenzinniger kunnen en willen zijn. Het Witte Konijn*, het teken van een aanstaand avontuur, is langsgekomen. De keuze is of je blijft slapen of dat je het volgt in de wondere wereld van loslaten en minder controle.
Ik doe mee, de tijdgeest is er rijp voor, groet Frank Hoes
(* mijn boek dat binnenkort verschijnt)
Zonder young professionals en vakmensen staan ze met lege handen. Bedrijven die wel aan de slag zijn met loslaten en vertrouwen hoeven geen geld uit te geven aan personeelsadvertentie. De sollicitanten staan bij wijze van spreken op de stoep.
Ik zei en schreef het al eerder. Dit is geen "luchtfietserij". Het bedrijf van Rene Kesselaar
Groeit in crisistijd met meer dan 80 % per jaar. Daar kunnen veel bouwbedrijven een puntje aan zuigen.
Tot slot. Wat wil je nog meer. Een bedrijf een $ucce$vol bedrijf, wat futureproof is en waar je met plezier is werkt. Het is ook nog eens LEUK!