Heb je ooit het gevoel dat je medewerkers niet goed begrijpen wat je wil zeggen? Dan ben je absoluut niet alleen. We voerden een kort onderzoek en kwamen tot een verbazende conclusie. Wanneer je een gesprek tussen een manager en zijn medewerker(s) gaat observeren en nadien beiden vraagt welke conclusies er werden getrokken, krijg je in meer dan 80% van alle gevallen tegenstrijdige samenvattingen van het gesprek.
En dat is een bron van frustratie, voor zowel de manager als zijn of haar medewerker. Hoe komt het toch dat we elkaar niet begrijpen? Wat zijn de oorzaken?
Wij konden drie belangrijk zaken ontdekken:
1. De manager spendeert heel zijn aandacht en energie aan het zo helder mogelijk uitleggen van wat hij of zij wil vertellen. Er is geen aandacht voor de manier waarop de ander ...
PS. 'Vakjargon' is een verhaspeling van de termen 'vaktaal' en 'jargon'.
PS. Vakjargon is wel degelijk een goed Nederlands woord.
Wanneer je iets begrijpt dan moet er na handelen en als je het niet begrijpt dan blijf je vragen stellen tot je het begrijpt of toch maar niet?
De enige taal wat ze begrijpen is salaris verhoging meer willen ze niet begrijpen al doen ze alsof het begrijpen. En terecht want soms. Begrijp het ook niet het is soms gewoon onbegrijpelijk wanneer je zeker weet dat je het begrijpt meer doet alsof je het niet begrijpt.