In concurrerende markten wordt het verschil gemaakt door ondernemingen die de meeste wendbaarheid hebben. Dit vereist organisaties die beschikken over veranderingsgezinde medewerkers en een cultuur waarin creativiteit de boventoon voert. Hier ligt een belangrijke taak voor managers. Echter, zij veronderstellen vaak ten onrechte dat verandering nauw samenhangt met strak geregisseerde stappenplannen en processen. Niets is minder waar: zij drukken creativiteit vaak weg en verschaffen slechts schijnzekerheid. Effectieve verandering begint met ruimte voor ideeën en vrijheid in de manier van werken.
In het boek ‘De Aap In Ons’ maakt bioloog Frans de Waal op boeiende wijze het verband tussen het gedrag van mensapen en mensen duidelijk. Aan de orde komt dat de moraal van mensen lange tijd verklaar...
<p>Op termijn levert succesvolle innovatie producten en diensten waarvan de beschikbaarheid volledig wordt verwacht.</p>
<p>Ik wil er op wijzen dat dan bij deze bestaande, volledig verwachte, producten focus op het (verbeteren van) processen best ook belangrijk is. Ook daar speelt creativiteit een rol, maar dan in het besef dat beschikbaarheid van infrastructurele producten en diensten tegen zo laag mogelijk kosten geborgd dient te worden. Ik zou in dat geval aan een proces benadering de voorkeur geven.</p>
<p>Zoals vaak zit wijsheid in de nuance. (Zie ook <a rel="nofollow" href="http://digitaalbestuur.nl/opinie/structureer-verandering">http://digitaalbestuur.nl/opinie/structureer-verandering</a> )</p>
Evenwel: ook in procesoptimalisatie leidt creativiteit van mensen tot ongedachte verbeteringen - procesoptimalisatie is geen volledig wiskundige excercitie, het mee- en vooruitdenken van (productie)medewerkers is van groot belang. Ook onder ISO 9002 kun je immers nog steeds een betonnen zwemvest maken!
Veelal en niet in geringe mate wordt er vaak over procesoptimalisatie gesproken in abstracte zin.
Optimalisatie zonder menselijke inbreng is onmogelijk, ondenkbaar en onvindbaar.
In mijn optiek zijn processen altijd ondergeschikt aan creativiteit en inspiratie. Alles is in beweging, zowel mesnen als ook processen en zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Helaas lijkt de snelheid van tegenwordig een goed excuus te zijn om niet meer naar de fundamentele kracht en potentie van de mens te kijken.
Zou het zo kunnen zijn, dat leiders die de creativiteit van hun medewerkers niet aanspreken en benutten, zelf moeite hebben met authenticiteit en de bron van hun eigen vermogen nog niet ontdekt hebben?