Bedrijfsvoering als partner in business

De performance van een professionele organisatie is in hoge mate verbonden met de mate waarin er sprake is van een volwassen relatie tussen de primaire en de ondersteunende processen. Bedrijfsvoering is vandaag de dag immers zodanig verbonden met primaire processen dat er in toenemende mate sprake moet zijn van één geïntegreerde veranderagenda. Dat is het geval als er in gemeenschappelijke teams gewerkt wordt aan het operationaliseren van die vaak multidisciplinaire vraagstukken. Als werkprocessen zodanig zijn ingericht dat we niet meer kijken naar ‘lijn’ of ‘staf’, maar kijken naar hoe een werkproces optimaal door de organisatie ‘stroomt’ gericht op het eindresultaat. Als er sprake is van een zakelijk evenwicht tussen de verschillende belangen. Dit wordt pas mogelijk als bedrijfsvoering m...

Peter Vlaanderen
<p>
<p>Ik zou zelfs nog een stap verder willen gaan. In mijn stellige overtuiging is bedrijfsvoering de kritieke succes factor voor de business. Indien er daarwerkelijk met de business en met visie beleid kan worden gemaakt op de verschillende onderdelen van de PIOFACH, kan de business zich helemaal richten op haar eigen taak. Het is wel zaak dit integraal te doen, dus de business met bedrijfsvoering en bedrijfsvoering met de business. In andere woorden, strategie moet voor organisaties integraal verankerd zijn binnen de primaire en de secundaire processen. Hierbij moeten de secundaire processen, de primaire processen ondersteunen in termen van 'meer voor minder'. Porter heeft dat al eens aardig uitgebeeld in zijn value chain. Kaplan &amp; Norton hebben dit verder uitgewerkt in hun strategy mapping en balanced scorecards. En Dirk-Jan de Bruijn komt met een heel aardige toepassing door managers zowel aan de primaire als aan de secundaire processenkant werkzaam te laten zijn. Integraler kan het niet. Bedrijfsvoering bepaalt daarmee het succes voor de business!</p>
</p>

Meer over Bedrijfskunde & Organisatieontwerp