Managers in het bedrijfsleven denken nauwelijks na over de morele kant van hun zakelijke beslissingen blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit en de Rotterdam School of Management. Er is gewoon erg weinig ethisch besef te vinden in het bedrijfsleven. Hoewel dit gezien de voortdurende stroom van misstanden geen absolute verassing meer kan zijn, schrik ik hier toch wel van. Managers binnen heel veel bedrijven lijken slechts aan targets, marktaandeel en competitief voordeel te denken. Beslissingen staan vooral in dienst van het commercieel belang.
Onderzocht werd of managers hun personeel zou aanspreken op de verkoop van een overbodige verzekering. Onethische handelingen werden minder snel gestraft wanneer ze winst opleverden. Het bleek dat managers juist strenger straften wanneer de ...
Ik wil ook graag een nuance aanbrengen in Ethiek. ethiek vanuit het verleden was sterk dogmatisch gericht: strakke regel zoals bijv. de 10 geboden, daar moet je je aanhouden. Ik ben meer voor de integratie van Nieuwe Ethiek: het verder ontwikkelen van het individuele bewustzijn om zodoende geen dogma's te hebben, maar een continu proces van je met je persoonlijk handelen te kunnen verhouden.
Oude ethiek `zijn de bakken van regels die door de overheid over ons worden uitgestort. De menselijkheid neemt steeds meer af. Nieuwe ethiek maakt dat de mensen weer in het spel komen en het volledig geïnternaliseerd wordt door de managers.