Banken doof voor maatschappelijke kritiek

Columns

Ik wil even een betaling doen via email bij “mijn” bank (ABN). Een klikje op een van mijn Google favorieten brengt me op de homepage van mijn bank. Het eerste wat ik zie zijn een tweetal prominent aanwezige boodschappen in hoofdletters en boven aan de pagina:

De eerste:
HET ZZP SCHADEPAKKET
• COMPLEET PAKKET AAN VERZEKERINGEN
• PER MAAND OPZEGBAAR
• SCHERP GEPRIJSD
• VRAAG NU AAN

De tweede:
DE ONDERNEMERS INTERNET SPAARREKENING
• UW SPAARGELD 24/7 BESCHIKBAAR
• GEHEEL IN EIGEN BEHEER
• MEER WETEN?

dit alles natuurlijk in de zo kenmerkende huisstijl groene boxen.

Ik laat deze toch wel héél bijzondere teksten even op me inwerken. Beide absoluut nieuwe en baanbrekende diensten moeten wel het werk zijn van een heel nest stagieres, die geen van allen hun academisch papiertje zullen gaan halen.<...










Albert Willem Knop
Het probleem is dat de "heren" bankiers, vooral in de VS en de UK, maar ook in NL en de rest van Europa, nog steeds in dezelfde persistente gedragspatronen zitten als voor de krisis. Dat is ze waarschijnlijk ook niet af te leren want ze zijn er op geselecteerd. Dat gedrag was het verleden suksesvol (veel aanzien, veel geld etc). Door de crisis zijn de bakens verzet. Ditzelfde gedrag wordt nu door steeds meer mensen als ongewenst en eigenlijk gewoon onacceptabel gezien. Vooral bij banken, maar ook bij sommige andere bedrijven, zijn mensen nodig met een geheel andere mind-set. Mensen kunnen hun gedrag wel iets aanpassen, maar er is nu een zodanig grote verandering nodig, dat dit alleen opgelost kan worden door het op grote schaal vervangen van de bankiers van het oude stempel door een geheel ander type mensen. Dus al die dure "toppers" er uit knikkeren en fris, degelijk verantwoordelijk en wat rustiger nieuw talent binnen halen. Het is gewoon een stukje Darwinistische evolutietheorie. Door de veranderende omstandigheden voldoen de oude eigenschappen niet meer en worden uitgeselecteerd. Andere eigenschappen passen beter bij de nieuwe omstandigheden en overleven.

Albert Willem Knop
Jos Steynebrugh
Willem,

wanhoop niet. De meeste van dit soort dinosuarussen zijn oud en het toeval wil dat ze dan ook binnenkort spontaan verkalken. Het probleem is het stevig aan de leidband houden van de nieuwe aanstormende generatie. Desnoods met het downgraden van hun bedrijfsbolide als ze toch ongewenst gedrag vertonen of met afnemen van de versierselen en opvolgend in de groot-vuil container dumpen.

Jos
Albert Willem Knop
@\Jos,

Ik wanhoop niet, maar ik ben nog niet vol vertrouwen. Er zijn tekenen die er op wijzen dat de koers verlegd wordt. De beloningen bij ABN worden gematigd, Obama uit zich in stevige bewoordingen over de banken, Nout Wellink wordt regelmatig en nu ook bij de commissie de Wit op het hakblok gelegd, Bos maakt afspraken met de banken, de UK heeft het over een bonustax etc. Dat geeft hoop. Bij de banken zitten echter nogal veel mensen met een fossiel gedachtegoed, die proberen met slinks manoeuvreren de bui over te laten waaien om vervolgens met hun oude praktijken verder te gaan. Zoals gezegd, vooral in de VS en de UK zijn ze nogal hardleers (zie de bonussen die nu weer uitbetaald worden). Van die mensen moeten we subtiel en minder subtiel gehakt blijven maken, om te zorgen dat de richtingsverandering die lijkt plaats te gaan vinden, doorzet en afgerond wordt. Het stevig sturen van de aanstormende generatie is daarvoor van groot belang, maar het eerder genomen fossiele gedachtegoed is niet het exclusieve domein van mensen die binnenkort met pensioen gaan. Het komt volgens mij ook bij jongere bankiers (30-55 jaar) veelvuldig voor.

Albert Willem
Tony de Bree
Lid sinds 2019
Ik ben niet zo somber. Met een gestructureerde aanpak voor cultuurverandering in combinatie met een strict selectie- en wervings- en belonings- en bestraffingsbeleid gaat het goed komen.

Mvg
Tony de Bree
Twitter: @tonydebree &amp; @dagboekbankier

Meer over Online Marketing