Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
En wat doet u zelf aan MVO?
Rondrijden in een "tank"?
Even een serieuze vraag: Wat doen al deze grote bedrijven met MVo ook nu het economisch minder gaat? Verdwijnt MVO dan ook weer naar de achtergrond?
Interessant is het om te bekijken hoe banken nu omgaan met MVO, als vandaag Basel III wordt aangekondigd, wat ongetwijfeld kostenbesparingen en ook hogere klantentarieven met zich mee zal brengen. Blijft MVO dan ook in niet-gekorte vorm op de agenda staan, of gaat het "wat goedkoper"gebeuren, of zelfs geschrapt worden?
groet,
"Mr. DMC"
Richard van Nieuwkerk MBA
Bedankt voor het door eenvoud mooie en toegankelijke stappenplan. Wij merken in onze contacten dat aantoonbaarheid van MVO-waardig handelen nog in een mager daglicht staat. Ook op micro-niveau. Terwijl dat nu juist het punt is waar het om gaat. Wat doen we persoonlijk om het beter te laten gaan? Welke stappen nemen we naar minder milieubelasting?
Hieronder een voorbeeldtoneelstukje, denk met mee svp:
Jan zegt: 'Carel, ik heb iets voor je, je krijgt het van mij, ik hoef het niet meer.
Er kleven wel wat nadelen aan dat wel, want het stinkt, kost honderden euro's per maand, verziekt het milieu, doet een aanslag op niet hernieuwbare grondstoffen, er vallen jaarlijks honderden doden mee en je verspilt er veel kostbare tijd mee. HEBBEN?'
NEEEE, natuurlijk niet!! zegt Carel dan. Waarop Jan verbaast zeg: 'Ja maar , het is een mooie auto!' Waarop Carel zegt 'OK!, had dat gelijk gezegd, beetje leuk modelletje?'.
----Einde toneelstukje.-----
Etienne, het gaat om willen, durven, kunnen, mogen en dan doen.
Wij hebben de GC-norm in de markt gezet. Deze staat voor duurzame inhuur van externe dienstverlening. Op micro-niveau werkt deze uitstekend op alle drie de P's. Opdrachtgever, opdrachtnemer en milieu hebben er baat bij.
Gaat de Holland Consulting Group zich inschrijven? Wij zijn benieuwd of jullie aantoonbaar omzet, milieu en jezelf willen sparen. Bied je diensten voortaan duurzaam aan. Wij helpen je duurzaamheidsdoelen aantoonbaar te realiseren.
Wil je het nog eens in beeld zien?
http://www.youtube.com/watch?v=b3BdHlO1zRo
Bel ons als je vragen hebt, we helpen je graag:
0900-3355033
Met vriendelijke groet,
Joost Reedijk
www.green-consultant.nl
Om vanuit hier te werken aan een gezonde balans tussen de drie P's - People, Planet, Profit. Alleen dan zal ons handelen duurzaam zijn en een waardevol effect hebben op zowel mens, milieu als de bedrijfsresultaten.
Daarnaast vraagt het om duurzaamheidsdenken - een vorm van denken waar korte en lange termijn hand in hand samengaan om zo telkens bij te dragen aan de continuïteit van het bedrijf. Duurzaamheidsdenken is tevens een goede overlevingsstrategie om het huidige ondernemingsklimaat het hoofd te bieden, om de crisis om te zetten in mogelijkheden en er sterker uit te komen als bedrijf – voor nu en in de toekomst .
@Joost: je hebt het over willen, durven, kunnen, mogen en dan doen, mooi!
Leen van Zevenbergen - ceo van Qurius - is met Qurius een andere visie ingeslagen, een die gebaseerd is op duurzaamheid en duurzame relaties. Hij heeft het over de 5d's : dromen, durven, denken, doen en doorzetten.
Op een duurzame en volhoudbare toekomst!
Yael, voor spiegelen en sparren