Balanceren tussen People, Planet en Profit

Columns

Recentelijk ontving ik per mail een uitnodiging voor een congres over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen: ‘Van ambitie naar impact’, georganiseerd door de ESAA. Mijn eerste muisbeweging was naar de ‘digitale prullenbak’. In een split second oordeelde ik of het congres voor mij zinvol kon zijn en of ik tijd wilde vrijmaken. Meestal is dat niet het geval. (don’t mail us, we mail you!) Ik aarzelde even en las kort de inleidende tekst. Het viel mij op dat het opnieuw over Corporate Social Responsibilty ging. De sprekers waren hooggeplaatste heren van o.a. TNT, DSM en Rabobank, dus niet direct de Al Gore’s van deze wereld. Wat hebben deze personen en hun bedrijven dan met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen?

Triple P-benadering
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is een vorm van onder...

Mr. DMC
Geachte heer Jager,

En wat doet u zelf aan MVO?
Rondrijden in een "tank"?

Even een serieuze vraag: Wat doen al deze grote bedrijven met MVo ook nu het economisch minder gaat? Verdwijnt MVO dan ook weer naar de achtergrond?
Interessant is het om te bekijken hoe banken nu omgaan met MVO, als vandaag Basel III wordt aangekondigd, wat ongetwijfeld kostenbesparingen en ook hogere klantentarieven met zich mee zal brengen. Blijft MVO dan ook in niet-gekorte vorm op de agenda staan, of gaat het "wat goedkoper"gebeuren, of zelfs geschrapt worden?

groet,
"Mr. DMC"
Richard van Nieuwkerk MBA
Joost Reedijk
Etienne,

Bedankt voor het door eenvoud mooie en toegankelijke stappenplan. Wij merken in onze contacten dat aantoonbaarheid van MVO-waardig handelen nog in een mager daglicht staat. Ook op micro-niveau. Terwijl dat nu juist het punt is waar het om gaat. Wat doen we persoonlijk om het beter te laten gaan? Welke stappen nemen we naar minder milieubelasting?

Hieronder een voorbeeldtoneelstukje, denk met mee svp:
Jan zegt: 'Carel, ik heb iets voor je, je krijgt het van mij, ik hoef het niet meer.
Er kleven wel wat nadelen aan dat wel, want het stinkt, kost honderden euro's per maand, verziekt het milieu, doet een aanslag op niet hernieuwbare grondstoffen, er vallen jaarlijks honderden doden mee en je verspilt er veel kostbare tijd mee. HEBBEN?'

NEEEE, natuurlijk niet!! zegt Carel dan. Waarop Jan verbaast zeg: 'Ja maar , het is een mooie auto!' Waarop Carel zegt 'OK!, had dat gelijk gezegd, beetje leuk modelletje?'.
----Einde toneelstukje.-----

Etienne, het gaat om willen, durven, kunnen, mogen en dan doen.

Wij hebben de GC-norm in de markt gezet. Deze staat voor duurzame inhuur van externe dienstverlening. Op micro-niveau werkt deze uitstekend op alle drie de P's. Opdrachtgever, opdrachtnemer en milieu hebben er baat bij.

Gaat de Holland Consulting Group zich inschrijven? Wij zijn benieuwd of jullie aantoonbaar omzet, milieu en jezelf willen sparen. Bied je diensten voortaan duurzaam aan. Wij helpen je duurzaamheidsdoelen aantoonbaar te realiseren.

Wil je het nog eens in beeld zien?
http://www.youtube.com/watch?v=b3BdHlO1zRo

Bel ons als je vragen hebt, we helpen je graag:
0900-3355033

Met vriendelijke groet,

Joost Reedijk
www.green-consultant.nl
Yael van Assendelft
Persoonlijk denk ik niet dat het sleutelwoord maatschappelijke impact is. Ik denk dat authentiek duurzaam zijn begint bij betrokken zijn. Betrokken zijn bij je werk, je collega, het bedrijf waar je voor werkt, je klant, je toeleverancier, de omgeving, de maatschappij waar we onderdeel vanuit maken, de wereld waar we in leven, ga maar door...
Om vanuit hier te werken aan een gezonde balans tussen de drie P's - People, Planet, Profit. Alleen dan zal ons handelen duurzaam zijn en een waardevol effect hebben op zowel mens, milieu als de bedrijfsresultaten.

Daarnaast vraagt het om duurzaamheidsdenken - een vorm van denken waar korte en lange termijn hand in hand samengaan om zo telkens bij te dragen aan de continuïteit van het bedrijf. Duurzaamheidsdenken is tevens een goede overlevingsstrategie om het huidige ondernemingsklimaat het hoofd te bieden, om de crisis om te zetten in mogelijkheden en er sterker uit te komen als bedrijf – voor nu en in de toekomst .

@Joost: je hebt het over willen, durven, kunnen, mogen en dan doen, mooi!
Leen van Zevenbergen - ceo van Qurius - is met Qurius een andere visie ingeslagen, een die gebaseerd is op duurzaamheid en duurzame relaties. Hij heeft het over de 5d's : dromen, durven, denken, doen en doorzetten.

Op een duurzame en volhoudbare toekomst!
Yael, voor spiegelen en sparren

Meer over Duurzaam ondernemen