Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Subsidiestekker eruit en eigen broek ophalen vanaf day one!!!! En wel van basis onderwijs tot en met (vooral MET) universitair niveau. Misschien dat er dan mensen wakker worden met de Godsvonk: "Hééé, zou een marketingplan wellicht iets voor het onderwijs zijn?"
Ik denk dat we vlak voor het punt zitten waarop bedrijven hun eigen opleidingen gaan opzetten. Appie Heyn heeft het al gedaan, Siemens al 30 jaar geleden.
Driekwart van alle pakketten kan via Internet gebeuren, dus waar gáát het over bij de Nationale onderwijs fabriek? Lange vacanties? Werkgelegenheid? "Zekerheid"?
99% van alle vernieuwend initiatief wordt gekeeld door zaken als "past niet in het rooster", regelgeving, geen capaciteit, tra-la-la. Echt om treurig van te worden.
PS: Peter B, waar blijven die 100 opleidingen met Innovatietechnieken?
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
www.changeenhancement.nl
Daarnaast denk ik ook dat er enorm veel kennis en kunde aanwezig is binnen 'instituten' zoals bedrijfsleven, onderwijs/wetenschap en ik trek er dan de advieswereld gemakshalve bij. Indien deze drie 'werelden' elkaar gaan vinden krijgt innovatie volgens mij pas echt een kans. Dit is beter dan op je eigen nest te blijven zitten en elkaar'negatief te bekritiseren. Samen is meer dan ieder voor zich. Dus wat mij betreft hoeft er niet zo nodig geprivatiseerd te worden, maar moeten we wel de samenwerking aangaan om antwoorden te vinden op de problemen van morgen, volgend jaar en in 2020. En zoals Einstein al aangaf, dat lukt vaak niet met hetzelfde denken waarmee de problemen gecreerd zijn.