Backorder management

Toen ik besloot om te gaan schrijven over dit onderwerp, kwamen de kriebels weer naar boven. Wanneer ik aan dit onderwerp denk, erger ik me al weer groen en geel. Waarschijnlijk zult u als lezer nu vreemd opkijken en u vraagt zich vast af waarom ik deze uitspraken doe over dit onderwerp. Wel, het begon allemaal lang en lang geleden…

Ik heb in de jaren als inkoper in de ICT veel ervaring opgedaan omtrent het beheer van backorders. Als inkoopverantwoordelijke is het een onderdeel van je werkzaamheden om te kijken hoe het staat met de orders die in backorder staan, bij de leverancier. Op dat moment ben je dus bezig met het beheer van de backorders. Om maar even in de luxe termen van tegenwoordig te blijven, zal ik verder spreken over het “managen” van de backorders.
Om maar bij het begin te b...

Danny
Hoi FFJM. Smits,

Ik ben momenteel stagiaire (technische bedrijfskunde) bij een elektromechanische groothandel. En kom precies hetzelfde tegen hier, het beheren van de backorders is rampzalig. Momenteel ziet de inpakker dit zelfs als zijn verantwoordelijk, wat natuurlijk niet klopt. De verkoopmanager vind dat het tot de verantwoordelijkheid van de verkoopafdeling dient te liggen. Maar deze groep heeft geen zin in extra werk en doen dit dus ook niet.

Mijn mening klopt uw zienswijze op dit gebied volkomen en zou dit een goede oplossing zijn. Is er nergens software beschikbaar om deze backorders te beheren?