Authenticiteit & Marketing

Het woord authenticiteit (echtheid) is in opkomst. Heeft dit nu te maken met een nieuwe stroming, een hype of is het een modern verschijnsel. Zijn we ons alleen maar aan het verrijken, uit op winstbejag en door dit woord in de marketing te gebruiken uit op een betere profilering. Of is het puur, echt, real, pur sang en handelen we van daaruit. En is het misschien wel iets dat we diep van binnen willen.

Neem nou de drank Carpe Diem. Deze is er in verschillende uitvoeringen o.a. Ginkgo extract. Op het etiket staat o.a. weergegeven. De Ginkgo biloba “heilige boom” in Azië bestaat nu al 300 miljoen jaar. Recent onderzoek wijst uit dat Ginkgo met extract van groene thee:
• een betere concentratie en een verhoogde receptiviteit in de hand werkt
• het mentale prestatievermogen bevordert
In...

Jos Bakker
Heb de Marketing Passie van Frank Rekers bijna even ontroerd tot mij genomen als die van Bach in de Grote Kerk van Naarden.

Ook hier wordt de mens ten grave gedragen met dezelfde riruele recitatieven, aria's en koorzangen van marketingmanagers, reclamebonzen en het jongenskoor van callcenter-agents.

En dat de mens is verdwenen in de marketing wordt pakkend geïllustreerd door de titel van de in column genoemde workshop 'Wat zijn onze beste klanten'. Er staat niet 'WIE zijn onze beste klanten'. KLanten zijn 'dingen'geworden.

Een reïficatie die overigens niet alleen in de marketing voortwoekert. Kijk en luister naar verslaggevers en geïnterviewden, tekstschrijvers en leidjeszangers en honderd keer per dag hoor je zinnen als 'De vrouw waarvan ik hou', 'De baas waarvoor ik werk', 'De jongen waarop ik verliefd ben' en 'De leraar waarop ik kwaad ben'.

(Overigens, Johan Cruijff is ook hier 'hors categorie'. Hij spreekt consequent van 'Het huis wie ik heb gekocht' en 'De voetballer wie geen doelpunten maakt'.)

Ook al is het taalkundig juister dat er 'van wie', 'voor wie' en 'op wie' zou moeten staan, hier is meer aan de hand dan simpele taalvervuiling. De taal is hier een uiting geworden van een 'verdinglijkte' of 'verzakelijkte' cultuur geworden.

Terug naar de marketing. Om de mens daarin terug te brengen heb ik, al parafraserend, de volgende overdenkingsvragen:
WIE ben ik dat ik authentiek zaken doe?
WIE zijn in het bedrijf de marketingstrategie en de reclame; hoe authentiek zijn zij en sluiten zij aan bij wat ik in het bedrijf kan waarmaken?
WIE handelt er vanuit authenticiteit en wie niet?
WIE zijn onze klanten en wat betekent mijn, onze authenticiteit voor hen?

Het antwoord op die laatste vraag is essentieel om de vicieuze cirkel te doorbreken. Als marketeers immers klanten blijven benaderen als dingen, dan blijven klanten reageren als dingen. Ik ga mezelf maar na bij mijn reactie op het zoveelste marketingtelefoontje tijdens het avondeten...


Jos Bakker
(management consultant in ruste, hoewel....)