Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ook hier wordt de mens ten grave gedragen met dezelfde riruele recitatieven, aria's en koorzangen van marketingmanagers, reclamebonzen en het jongenskoor van callcenter-agents.
En dat de mens is verdwenen in de marketing wordt pakkend geïllustreerd door de titel van de in column genoemde workshop 'Wat zijn onze beste klanten'. Er staat niet 'WIE zijn onze beste klanten'. KLanten zijn 'dingen'geworden.
Een reïficatie die overigens niet alleen in de marketing voortwoekert. Kijk en luister naar verslaggevers en geïnterviewden, tekstschrijvers en leidjeszangers en honderd keer per dag hoor je zinnen als 'De vrouw waarvan ik hou', 'De baas waarvoor ik werk', 'De jongen waarop ik verliefd ben' en 'De leraar waarop ik kwaad ben'.
(Overigens, Johan Cruijff is ook hier 'hors categorie'. Hij spreekt consequent van 'Het huis wie ik heb gekocht' en 'De voetballer wie geen doelpunten maakt'.)
Ook al is het taalkundig juister dat er 'van wie', 'voor wie' en 'op wie' zou moeten staan, hier is meer aan de hand dan simpele taalvervuiling. De taal is hier een uiting geworden van een 'verdinglijkte' of 'verzakelijkte' cultuur geworden.
Terug naar de marketing. Om de mens daarin terug te brengen heb ik, al parafraserend, de volgende overdenkingsvragen:
WIE ben ik dat ik authentiek zaken doe?
WIE zijn in het bedrijf de marketingstrategie en de reclame; hoe authentiek zijn zij en sluiten zij aan bij wat ik in het bedrijf kan waarmaken?
WIE handelt er vanuit authenticiteit en wie niet?
WIE zijn onze klanten en wat betekent mijn, onze authenticiteit voor hen?
Het antwoord op die laatste vraag is essentieel om de vicieuze cirkel te doorbreken. Als marketeers immers klanten blijven benaderen als dingen, dan blijven klanten reageren als dingen. Ik ga mezelf maar na bij mijn reactie op het zoveelste marketingtelefoontje tijdens het avondeten...
Jos Bakker
(management consultant in ruste, hoewel....)